Kamera & Bild testar

Test: Nikon Keymission 80/170 – fångar alla dina äventyr

Tillsammans med tidigare recenserade Keymission 360 utgör Keymission 80 och 170 de tre modeller där Nikon satsat på actionkameror. Fokus ligger på smidig användning och vädertätat kamerahus för äventyr där storleken har betydelse.

Modellnamnets siffror antyder enkelt och koncist den bildvinkel som kameran kan fånga, och det är även redan här som Keymission 80 skiljer sig rejält mot Keymission 170.

Teknikmässigt vinner Keymission 170, då den är mer avancerad, har fler funktioner och tillbehör, samt klarar av att filma i 4K-upplösning. Denna kamera är även byggd mer som en kub, likt övriga actionkameror ute på marknaden, som exempelvis Gopro.

Men å andra sidan – trots sina sämre specifikationer – så vinner Keymission 80 i stället på bärbarheten och möjligheten att ha kameran i fickan eller hängandes runt halsen. Kameran är nämligen platt, liten och smidig.

Den enklare av de kamerorna, Keymission 80, är vädertätad ned till 1 meter i en halvtimme och stöttålig upp till 1,5 meter. Kamerahuset har två kameror, en huvudkamera motsvarande 25 mm i småbildsformat, bländare f/2, och en upplösning på 12,4 megapixlar samt optiskt vibrationsreducering. Den andra, »selfiekameran«, har samma brännvidd, bländare på f/2,2 och en upplösning på 4,9 megapixlar.

Tittar vi närmare på design och upplägg av knappar så har Keymission 80 egentligen en rätt enkel konstruktion. Den platta designen gör att den är smidig och lätt att ha i fickan, men även att den inte står ut så mycket om man har den placerad i hållaren. Dessutom medger detta en enkel användning av enhandsfotografering, och det känns även som om hela designtänket haft sin utgångspunkt i att man ska ha kameran i hållaren, enkelt kunna klicka loss den från bröstet för att ta en bild, och då kunna navigera med en hand, vilket också fungerer bra i verkligheten.

Knapparna är inte så många, utan vi får nöja oss med en avtryckare som du tar bilder med eller startar filminspelning, samt en menyknapp som aktiverar menyikonerna på skärmen, som även är en pekskärm.

I övrigt finns ett vridreglage för byte mellan stillbild och film, som enkelt flippas med tummen. Smart och enkelt.

Enkel att ställa in

I menyläget för fotografering finns ikoner för att komma till kameran, spela upp filmer eller titta på bilder, välja automatisk ruttinspelning om du exempelvis vandrar, eller ställa in scenlägen. Under scenlägena är det »Easy panorama« eller »HDR« som gäller. Det är som det låter, att skapa ett normalt panorama eller eller en extra vid sådan, samt möjligheten till en HDR-bild med utjämning av skuggor och högdagrar. Det går även att ställa in vitbalans och exponering.

Keymission 80 ger en bildvinkel på 80 grader (motsvarande 25mm i småbildsformat). Bildkvaliteten är ungefär som en normal mobiltelefon. 1/60 S, F/2, ISO 125

Eller så gräver man sig djupare i menyerna för inställningarna för att ställa in skärmens ljushet, ljud, datum och tid, och allt annat som behövs justeras.

I videoläget går det även att ställa in kameran att fånga en timelapse med mellan två sekunder upp till 30 sekunder mellan bilderna, dessa bakas sedan samman till en film.

Egentligen all viktig hantering kan skötas via 1,75-tumspekskärmen, även om avtryckaren så klart också är viktig. Genom att trycka på skärmen går det att låsa exponeringen, för att sedan komponera om utsnittet och ta bilden via knappen.

Uppkopplat läge

Med NFC går det smidigt att parkoppla en smartphone med Keymission 80. Sedan kan du sköta bildöverföring och fjärrfotografering från telefonen i appen Snapbridge.

Uppkopplingen är som vanligt nu för tiden, smidig och snabb, och har man en gång kopplat upp sig så går det än snabbare nästa gång genom blåtand. För ökad överföringshastighet går kameran själv över till wifi, och det tar egentligen bara några sekunder att få över en bild i originalstorlek till telefonen.

Inställningsmässigt är det inte så mycket mer man kan göra än att trycka på avtryckarikonen på din telefon, men i detta fall spelar det inte så stor roll eftersom man heller inte kan ställa in så mycket mer i själva kameran, men möjligen hade man velat kunna starta en timelapse via denna väg, vilket inte går som det ser ut just nu.

Selfiekameran på Keymission 80 är inget att hylla. Bildkvaliteten är inte bra, utsmetning för brusreduceringen på bekostnad av detaljåtergivning. Antagligen hade kameran klarat sig bättre utan den. 1/30 S, f/2,2, ISO 180

Användning och bildkvalitet

Att fotografera med Keymission 80 är alltså mycket enkelt, eftersom du inte har allt för många val och inställningar att göra. Och faktum är att detta kan kännas ganska skönt ibland, eftersom du kan låta ditt äventyrande gå före, utan att behöva sätta dig in i exponering, inställningar och flervalsfunktioner.

Det är mest bara att ta bilden.

Och ofta blir det också mycket bra, möjligen finns en del att önska kring skärmen, eftersom den är så pass liten (vilket ju också den smidiga konstuktionen kräver), även om man ser hur man beskär verkligheten på ett hyfsat bra sätt.

Kameran är över lag snabb att använda, även om det då och då kan kännas en halvsekundslagg mellan avtryck och fotografering, något som egentligen inte känns så problematiskt i detta fall.

Film spelas in i full-HD i 30 eller 25 bilder per sekund. Bilderna och filmerna man får ur Keymission 80 påminner mycket om de man får ur en mobilkamera, och har ingen direkt hög detaljrikedom, så man kan inte räkna med någon knivskarp bild.

Ungefär samma sak gäller för skillnaden i kvalitet mellan främre och bakre kameran, som det brukar vara hos en mobiltelefon: kameran på framsidan ger bilder i 16:9-format som ser helt okej ut, men selfie-kameran vill man helst inte använda – bilderna blir inte bra. Formatet på dessa bilder är 4:3.

I svagt ljus blir bilderna rätt brusiga, men vid dagsljus helt okej.

Slutsats

Det som talar för Keymission 80 är smidigheten, och möjligheten att inte behöva oroa sig för väta. Tillgängligheten är grejen, och att man snabbt kan ta fram en liten kamera för att spela in en video eller ta en bild påminner så klart om att ta fram en mobiltelefon och göra detsamma. Skillnaden här är vädertätningen samt den mindre konstruktionen.

Den mer avancerade kameran Keymission 170 ger dig däremot fler möjligheter att påverka ditt slutresultat. Synfältet hos kameran är 170 grader, vilket i sin tur ger en fisheye-effekt på bilder och filmer, men å andra sidan fångar upp mer av vyn eller omgivningen. Kameran är vattentät ned till 10 meter (40 meter med extra undervattenshus) under 60 minuter samt stöttålig upp till två meter. Bildupplösningen är 8,3 megapixlar och objektivet har en lägsta bländare på f/2,8 brännvidd motsvarande 15 mm i småbildsformat. Specarna ser roliga ut, och brännvidden lite häftigt vidvinklig för spännande scener.

Designmässigt känner vi här igen konstruktionen från andra actionkameror, med liten skärm, få knappar och en hel drös med tillgängliga tillbehör för att utveckla användningsområdet för kameran. Keymission 170 har en egen knapp för filminspelning och en egen knapp för bildtagning. I övrigt är det upp- och nedknapparna samt OK-knappen som man styr hela kameran med. Keymission 170-modellen har en skärm på 1,5 tum, men den är till skillnad från skärmen hos Keymission 80 inte en pekskärm, vilket innebär att det är knapparna som gäller.

Knapparna är för övrigt kvalitativa och känns bra att använda, och dessutom finns en extra säkerhetsspärr för att öppna batteri- och minneskortsluckan, med dubbla reglage som måste justeras för öppning.

Keymission 170 ger bilder av fisheye-typ, vilket i detta fall innebär 170 graders bildvinkel (motsvarande 15mm i småbildsformat). Effekten kan tyckas både bra och dålig, men mycket fastnar i alla fall på bild, och perspektivet kan bli riktigt häftig vid stora byggnader eller maffiga vyer. 1/50 S, f/2,8, ISO 500

Fler inställningsmöjligheter

Förutom de inställningar som finns hos den enklare Keymission 80, finns hos 170-modellen även fler val för filminspelning. Förutom att spela in film i 4K i 30 eller 25 bilder per sekund samt full-HD i 50 bilder per sekund, går det även att välja alternativ för att spela in film i slowmotion, så kallad superlapse-film, vilket spelar in en film och sedan gör så att den spelas upp snabbare, loopad inspelning, samt timelapse.

Dessutom går det att flippa bilden om man vill montera kameran åt andra hållet.

Spelar man in video i lägre upplösning än 4K får man även möjligheten att ta del av den elektoniska vibrationsreduceringen som använder sensorns yta runt bilden, för att minska vibrationerna. Det hela fungerar faktiskt mycket bra.

Timelapse däremot, känns inte lika uppiggande, eftersom det bara går att skapa timelapse-filmer i 4K som blir som längst 10 sekunder när man spelar upp dem, om man spelat in i runt 25 minuter. Men vill man inte kunna starta och avsluta timelapsen när man vill?

I kamerans menyer går det även att justera vitbalansen, ställa in ett undervattensläge för rättvisare färger, samt välja exponeringskompensation och färginställningar som standard, svartvit eller färgglad, ungefär som Nikons profilval i en vanlig kamera, men lite mer grundläggande.

Fler funktioner

Precis som Keymission 80 har 170-modellen även NFC och wifi, för att använda Snapbridge för att fjärrstyra kameran eller föra över bilder och filmer till din smartphone.

Även här fungerar det lika bra som med Keymission 80, men appen är egentligen en annan version av Snapbridge, med utökade inställningsmöjligheter – för med Keymission 170 kan du nämligen göra mycket mer – bland annat nå alla inställningar i kamerans menysystem, vilket innebär att du kan justera upplösning, starta inspelning av film, starta timelapse och nå alla andra justeringar.

Det är precis så man vill att det ska fungera – att man ges exakt samma möjligheter i appen som man faktiskt kan göra i själva kameran. Mycket bra, och fungerar fint som en förlängning av knapparna för att styra kameran. Dessutom är uppkopplingen snabb, och det går fort att föra över bilder och ­bläddra på minneskortet. Dessutom är livebilden man får utan någon direkt påverkan av lagg.

Användning och bildkvalitet

Själva användningen är rätt enkel via knapparna, även om den inte är direkt snabbjobbat eftersom det blir rätt många tryck för vissa inställningar. Men då blir räddningen även att använda appen, eftersom det snabbar på arbetsflödet en hel del.

Annars är det rätt trevligt att använda knapparna för att starta filminspelning eller ta en bild också, det behöver många gånger inte vara mer avancerat än så.

Bildkvalitetsmässigt håller 4K-filmerna bra skärpa och bildkvalitet, möjligen något färgfattiga i standardläget. Film i 1080-läget är helt okej, men vare sig fantastisk eller dålig. Däremot känns stillbilderna något utslätade och brusreducerade även i dagsljus, vilket syns om man zoomar in i bilderna.

Liksom hos Keymission 80 har Keymission 170 likheter med en bra mobilkamera, även om funktionaliteten är något annorlunda.

Slutsats

Den stora grejen hos Keymission 170 är att den är stryktålig, vattentät och har en brännvidd på 15 mm som gör att du får med mycket i bilden på grund av att den är så vidvinklig.

Med de olika tillbehören kan du använda den på många olika sätt, och den är även rätt smidig att bara ha ta med sig, och dessutom lättanvänd.