Kamera & Bild testar

Test: Profoto A1 – en speedlight på steroider

A1 är väldigt enkelt att använda, det är en av dess styrkor i jämförelse med en vanlig speedlight som oftast har krångligare menyer och mer svårgenomträngliga funktioner. Knapplayouten på baksidan är väldigt simpel och effektiv, vilket gör att den är snabb att arbeta med oavsett om du är van vid blixtar eller inte.

I höstas lanserade Profoto sin A1 med pompa och ståt. Många ställde sig lite frågande till den nya blixten, vad skiljer den från en vanlig speedlight egentligen? Ja, det ska vi ta reda på.

Profoto har utökat sitt system av små batteridrivna blixtar som kan hantera TTL mer och mer. Först kom B1, sen B2 och sen B1X. För många var dessa en rejäl revolution, B1 på grund av sladdlösheten och möjligheten till automatik. B2 blev alternativet för de som ville ha något lättare och mindre eftersom B1 fortfarande var förhållandevis stor. Men för de som fortfarande tycker att B2 är för stor så har det inte funnits något alternativ från Profoto.

Det gör det alltså nu. A1. A1 är i stort sett en speedlight med ett runt huvud och ett kraftigt batteri. I alla fall om man ska sammanfatta den lite orättvist. Men vad har den då att erbjuda som en vanlig speedlight inte kan ge dig?

Runt huvud

Profoto menar att A1 ger ett mjukare och mer naturligt ljus eftersom huvudet på blixten är runt. Ljuset blir väldigt jämnt och snyggt på ett sätt som det inte nödvändigtvis blir med en vanlig speedlight där huvudet är fyrkantigt.

Den stora fördelen är att det faller av jämnare runt hela ljusbilden. Det blir även jämnare när man använder sig av olika ljusformare som paraplyer eller softboxar.

Med hjälp av en Profoto A1 och ett vitt paraply förvandlas ett rum med en vit tapet till en studio på ingen tid alls. 1/200 S • F/3,5 • ISO 400 • 70 MM

Intuitiv

Även om man inte använt Profotos produkter tidigare är de väldigt enkla att komma igång med. Vill man låta blixten sköta ljusstyrkan är det bara att trycka på on och börja fota (om den är inställd på TTL). Väldigt enkelt och mätningarna blir tillräckligt bra för att du oftast inte ska behöva justera något. I lite knepigare ljussituationer kan du behöva justera blixtexponeringen något, men det är väldigt enkelt på både blixten och på sändaren. Att använda A1 tillsammans med Air Remote TTL är även det väldigt enkelt. Även ljusformarna (en spridningslins, en zoomlins, färgfilter, och två reflektorer i olika storlek) som finns till är väldigt enkla att både använda och förstå sig på. De snäpps fast med små magneter som sitter tillräckligt hårt för att inte ramla av och lagom hårt för att vara enkla att ta bort. En fördel som A1 har mot vanliga speedlights är att den har inbyggda led-lampor som fungerar som modelljus, det gör att man hyfsat snabbt kan få en liten uppfattning om hur ljuset faller. Något som ytterligare förenklar fotograferandet.

Kör OCF

»OCF?« undrar du. Det är vad Profoto kallar Off Camera Flash, det vill säga att man inte sätter blixten ovanpå kameran.

A1 fungerar utmärkt att placera ovanpå kameran i blixtskon, men det är nog det tråkigaste sättet att använda den. Det blir betydligt roligare att fotografera om du har sändaren Air Remote TTL. Sändaren låter dig styra blixten på håll, köra manuellt eller med automatik och så vidare. Sändaren låter dig fyra av blixten på upp till 300 meters avstånd om du kör manuellt, vill du ha TTL eller HSS får du nöja dig med 100 meter. Du kan även styra flera blixtar.

I dagsläget finns bara A1 till Canon och Nikon (Sony kommer under året), men den går fortfarande att styra med vilken Air Remote TTL som helst. Du kan alltså köpa en A1 för Canon men styra den med din Air Remote TTL för Olympus, du kan dock inte sätta den på din Olympuskamera. A1 har även en inbyggd Air Remote TTL vilket betyder att du kan använda den för att styra dina andra Profotoblixtar, eller en annan A1.

Till A1 kommer ett flertal tillbehör som används för at forma eller färga ljuset. Ovan syns en fokuslins som samlar ihop ljuset, en spridningslins som sprider ljuset ytterligare, olika typer av reflektorer samt färgfilter för att anpassa blixtljuset till olika typer av ljuskällor.

För vem

Det man får i jämförelse med en vanlig speedlight, om man tittar på toppmodellerna från de olika tillverkarna, är: mer batterikraft, modelljus, runt blixthuvud och kompabilitet med andra produkter i Profotosystemet. Den extra batteristyrkan ger dig snabba blixtserier och snabbare uppladdning än vanliga speedlights men framför allt räcker batteriet ungefär dubbelt så långt (Profoto uppger 350 blixtar vid full kraft) som de AA-batterier som vanligen sitter i en speedlight. Men en av de stora fördelarna tycker jag är enkeltheten. Tiden från det att du plockar upp blixten ur lådan till dess att du kan börja ta bilder med bra ljus är väldigt kort. Det är klart fördelaktigt vare sig du är nybörjare eller proffs, särskilt om du fotograferar porträtt. En fotograf som pillar med sin utrustning istället för att interagera med modellen ger inget bra intryck.

Så vem riktar sig A1 till? Ja, antingen den som vill ha ett smidigt ljussystem som är enkelt att hantera, smidigt att ta med sig och som ger bra tryck för sin storlek eller till den som redan sitter på ett Profotosystem.

Har du ett Profotosystem sedan tidigare, eller tänker dig att kliva in i deras blixtsystem, och vill ha en mindre och smidigare blixt är A1 ett ganska enkelt val. Men om du är ute efter ett litet smidigt blixtsystem och inte använder Profoto i övrigt. Ja, då är det kanske inte lika självklart.

A1 är en riktigt bra blixt, men om det den ger dig som en billigare speedlight inte kan ge dig är värt prisskillnaden, det är upp till var och en att bestämma.