Kamera & Bild testar

TEST: Sigma 16-28mm F2,8 DG DN – Rolig och enkel vidvinkel

Sigmas nya fullformatsobjektiv 16-28mm F2.8 DG DN | Contemporary är omåttligt enkel att fotografera med – och dessutom både rolig och riktigt användbar.

Med sin hyfsat lätta vikt på runt 450 gram och ett spännande brännviddsspann så ger detta objektiv en hel del för den som använder det till sin Sony E- eller L-mount-kamera. För den som reser och vill ha just den låga vikten men ändå zoom-möjlighet bland det vidvinkliga brännvidderna så får man egentligen allt man behöver med detta objektiv som ingår i Contemporary-serien för Sigmas fullformatsobjektiv.

24 mm är en klassisk brännvidd omtalad för att vara riktigt användbar för ett brett perspektiv, då linjerna är just vidvinkliga men ändå inte helt förvrängda. Den brännvidden ligger inom 16–28, vilket ger fördelen att du som fotograf kan röra dig kring det mer överdrivet vidvinkliga 16 mm – som ändå ser riktigt bra ut – mot den övre vidvinliga brännvidden 28 mm.

Och vidvinkel kan vara riktigt kul. Hjälpen kommer delvis från det hyfsat kompakta formatet med en längd på runt en decimeter, något som gör objektivet lättanvänt. Dessutom är det byggt i kompositmaterialet polykarbonat, en hållbar plast som ger låg vikt men ändå är tåligt nog för att klara av påfrestning.

Sigma 16-28mm F2,8 DG DN är uppbyggt av 16 linselement i 11 grupper, och här har man använt sig av fem FLD-element och fyra asfäriska linselement för att minska kromatisk aberration. Bländarbladen är också rundade, något som är tänkt att ge mjuk bakgrundsoskärpa. Bra är även att objektivet konstruerats med innefokusering, något som gör att objektivets rörliga delar rör sig inuti konstuktionen och inte utanpå.

Objektivet på en Sigma fp.

En sak som gör objektivet både lättanvänt och roligt att använda är att det är så okomplicerat. Egentligen har man endast zoomen att arbeta med, om man bortser från den främre manuella fokusringen. Just zoomen är det roliga, eftersom den enkla och relativt mjuka användningen gör att man med enkelhet kan vrida från 16 mm-läget till 28 mm-läget på en fjärdedels varv, något som ger möjlighet till en snabb zoomjustering. Motständet i vridningen är väl avvägd och hyfsat precis.

Objektivet har fina motljusegenskaper.
Närgränsen på 0,25 m kan vara rolig att experimentera med för att få riktigt vidvinkliga bilder.

Den manuella fokusringen kan jag tycka känns något trög och stel, något som försvårar för den där precisa exaktheten, men värt att komma ihåg är då att många också gärna vill att det ska vara trögare än mjukare, exempelvis de som filmar. Här hade Sigma kunna flörta lite extra med videofotograferna genom att öppna för möjligheten till att justera trögheten med ett reglage, något som gjort att objektivet antagligen skulle bredda målgruppen ytterligare.Avsaknaden av bländarring känns nästan som en fördel, och bländaren ställs därför in i kameran på det klassiska viset.

Autofokusen känns vare sig supersnabb eller långsam, utan mer generell när vi testar den på en Sony A7R IV. På objektivet finns även en knapp för snabb växling mellan manuell fokusering och autofokus.

Objektivet har synlig vinjettering.

Multi Layer Coating kallar Sigma sin linsytsbehandling för att motverka ghosting och linsöverstrålning, något som jag inte såg som något problem med objektivet. Snarare var det roligt att leka med vida vinklar och hitta det ljus som letade sig fram, det gör sig oftast mycket bra i just vida bilder, och en snygg spridning av ljuset i bilden.Närgränsen på 0,25 meter gör det också extra roligt att arbeta med vidvinkelbilder.

Objektivet har även viss vädertätning, bland annat är fattningen mot kamerahuset försedd med en gummerad packning, men något mer avancerat än så är det inte.

Objektivet passar både för arkitektur och resa.

Slutsats

Sigma har arbetat en del med digital korrigering av sina objektivs brister, och så även med detta objektiv, Nu harSigma 16-28mm F2,8 DG DN | Contemporary genomgående bra kvalitet i sina bilder, men den distorsion som finns med någon kuddformighet i vidvinkliga läget och motsatsen i de övre brännvidderna korrigeras i kameran.

Bildskärpan är riktigt fin både från mitten och ut mot kanterna, över lag över hela bilden och dessutom på full bländaröppning f/2,8. Vissa skillnader går att se över de olika brännvidderna, men över lag är objektivet något skarpare i mitten och något mjukare mot kanterna, något som vid nedbländning till f/4 blir bättre med mer kantskärpa.

Vinjetteringen är synlig vid f/2,8 över hela zoomomfånget men syns något tyligare desto mer vidvinklig brännvidd som används. Den kromatiska aberrationen är heller inget som direkt syns.

En summering av objektivets optiska egenskaper gör att objektivet ger riktigt fin bildkvalitet och dessutom gör det med lätt vikt i ett kompakt format. Enkelheten vid användningen gör att man lätt släpper det tekniska och koncentrerar sig på fotograferingen, något som för att objektivet blir riktigt roligt att fotografera med. Och att experimentera med så vidvinkliga bilder som 16 mm men samtidigt ha möjlighet att närma sig upp mot 28 mm är även det värt en hel del. Detta gör att objektivet passar resande fotografer, arkitekturfotografering och för den som behöver en ljusstark vidvinkelzoom.

+

Lätt vikt och kompakt

Skarp från f/2,8

Snabbzoomad

Enkel att använda

-

Synbar vinjettering

Viss distorsion (korrigeras i kameran)

Något trög fokusring

Specifikationer

Fattning

Sony E, L-Mount

Format

Fullformat

Brännvid

16–28 mm

Cirkapris

10 000 kr

Bildstabilisering

Nej

Maximal bländare

f/2,8

Minsta bländare

f/22

Bländarlameller

9 (rundade)

Närgräns

0,25 m

Vädertätning

Nej

Filterstorlek

72 mm

Diameter x längd

77,2 x 100,6 mm (L-Mount), 77,2 x 102,6 mm (L-Mount)

Vikt

Ca 450 g