Webb-TV
Möt filmarna & fotograferna bakom Top Gun: Maverick
Följ med teamet bakom filmen "Top Gun: Maverick" med Tom Cruise i denna 13 minuter långa bakom-kulisserna-film. Här får du se hur de monterat Fujinon-objektiv på ett Phenom 300 jetflygplan för att fånga all action.
Ingen kan ha undgått hypen med årets uppföljarfilm Top Gun: Maverick med Tom Cruise i huvudrollen. Filmen har väckt stor uppståndelse för sina fantastiska scener filmade i luften.
Logistiken var det största problemet enligt de som var med i film- och fototeamet, något som gjorde att de fick rigga kameror på knappt möjliga ställen för att fånga de sekvenser de ville.
Objektivet FujinonPremier 75-400mm T2.8-3.8 användes flitigt genom hela filmen, och två Fujinon-objektiv var monterade på en Phenom 300 för att fånga all action. Som kuriosa kan det nämnas att många andra objektiv användes: Premista 28-100mm T2.9, Premier 14.5-45mm T2.0, Premier 18-85mm T2.0, Premier 24-180mm T2.6, Premier 75-400mm T2.8-3.8, Cabrio 19-90mm T2.9, Cabrio 20-120mm T3.5, Cabrio 85-300mm T2.9-4.0 samt Cabrio 25-300mm T3.5-3.85.
Filminnehåll:
- 0:00 - Background and Introduction
- 0:37 - The various types of aerial photography
- 1:23 - Using Long Lenses (Ground to Air and Air to Air)
- 2:30 - LaRosa’s L39 CineJet is born with SHOTOVER F1J
- 3:57 - Nowell, ASC on working both Top Gun films
- 5:45 - Phenom 300 Jet with Two FUJINON Lenses
- 6:34 - Operating at the limit (Camera Operator Team)
- 8:04 - Tracking aerial targets as a team
- 9:09 - FitzMaurice pushes himself with 50-600mm
- 10:00 - Why Miranda, ASC loves Fujinon zooms
- 10:58 - Reliability requirements for Aerial Cinematography
- 11:54 - Aerial Team’s relationship with U.S. Navy
- 12:38 - Credits
En av anledningarna till att valet landade på just Fujinon-objektiv var den svåra möjligheten till gimbal-användning i de trånga utrymmen som fanns tillgängliga.