SOCIALA MEDIER
Instagram testar "annonsavbrott" – som inte går att hoppa över
Tre sekunders påtvingad annonsvisning innan man kan scrolla vidare.
Meta håller just nu på att testa en ny annonsvisningsfunktion på sin plattform Instagram. Genom att använda så kallade "annonsavbrott" ska du som användare tvingas titta på en annons innan du kan scrolla vidare.
Användare som har sett testfunktionen redan nu rapporterar om annonsvisningen på Instagram Stories och i inlägg, där de stoppats i sin bläddring och istället fått upp en annons med nedräkning innan möjligheten att gå vidare.
Instagram har tidigare kritiserats för sin ökade annonsvisning och förändring av algoritmer som i sin tur påverkar de influencers som använder plattformen. Andra plattformar som Youtube har även påtvingade annonser, men detta väljs av inläggsförfattaren som får ta del av vinsten, samt TikTok som även har annonser i flödet – men som går att scrolla förbi.
Under 2023 kunde Kamera & Bild även rapportera om införandet av en kostnad om man inte ville dela med sig av sin profilinformation och samtidigt få ett reklamfritt flöde: 155 kronor för att få tillgång till ett Instagram utan reklam. För 190 kronor ska tillsammans med Instagram även Facebook bli reklamfri i sin desktopversion.
Instagram ger ingen ytterligare information om de nuvarande testerna med reklampauser kommer att bli verklighet eller inte.
LÄS ÄVEN
-
Instagram stuvar om – antal "visningar" blir nytt mätvärde
-
Tiktok Lite stängs ned i EU – kan skapa beroende hos unga
-
AI, Facebook & Instagram: Meta skjuter upp släpp av AI-modell i EU
-
AI hos Meta – ny integritetspolicy från 26 juni samlar in dina bilder
-
Sista dagen att hindra Facebook att använda dina bilder för AI-träning
-
Meta raderade vårt inlägg om Instagram-utmanaren BeReal