sociala medier

Instagram stuvar om – antal "visningar" blir nytt mätvärde

Enligt Instagram är antalet visningar av ett inlägg viktigare än antal gilla.

Under de kommande veckorna ska Instagram introducera mätvärdet "visningar" för statistik för hur ett inlägg presterar på plattformen, snarare än antal gilla, som nu är används som en typ av mått för hur bra ett inlägg går. 

Tidigare har antal gilla-markeringar och startade strömmar varit ett värde som influencers kunnat kommunicera till sina samarbetspartners, och även om gilla-funktionen finns kvar så kommer det nya mätvärdet att vara mer rättvist.

Anledningen till skiftet är att Instagram menar att antalet visningar ger en mer rättvis bild över hur materialet eller inlägget presterar, eftersom flödet hos användarna som använder plattformen främst får inlägg som kommer från de som de inte följer.

En annan anledning är att mätvärdena ska bli enhetliga över plattformens alla olika inläggstyper, exempelvis kommer antal spelningar för en reel att bli visningar framöver, och samma sak gäller för stories, foton och carousels. Så här skriver Instagram själva om förändringen:

"Vi introducerar ‘Visningar’ som den primära mätvärdet över alla format, inklusive reels, live, foton, karuseller och stories. Dessa förändringar säkerställer att skapare har samma mätvärden på Instagram för att hjälpa dem att bättre förstå hur deras innehåll presterar, oavsett format, och utveckla bättre strategier för att nå sina mål.”

Det nya mätvärdet kommer att introduceras under de kommande veckorna, och även ge möjlighet för användaren att se antalet gånger som ett inlägg skickats via DM till en annan användare, mätt i förhållande till antal visningar.

Tanken är att influencers ska få en bättre bild över vilket material som prestar bäst, och hur det presterar. I början av juni kunde vi även meddela att Meta håller testade en ny annonsvisningsfunktion på sin plattform Instagram. Genom att använda så kallade "annonsavbrott" ska du som användare tvingas titta på en annons innan du kan scrolla vidare.

Stora diskussioner

Under 2019 skrev Kamera & Bild om testat av Instagram där de slutade visa antal gilla. Anledningen till förändringen då  var att Instagram ville återfå fokus på de bilder som delas, och inte jakten på att få mest antal gilla-markeringar. 

Dessutom har en debatt kring sociala mediers påverkan på det psykiska välmåendet växt sig stor, vilket gjorde att Instagram vill utvärdera detta med ett eget test. Samtidigt som man täpper till de problem som funnits med fusk, spammande och utnyttjande av antalet gilla-markeringar.

I början av 2024 meddelade även Meta att man tagit itu med problematiken med ungdomar som skippar sömnen till förmån för sociala medier: en ny funktion för de som använder Instagram kommer under var tionde minut på kvällen visa ett meddelande om att det är läge att lägga ifrån sig telefonen och gå till sängen.

Om du har tid över – kolla in Kamera & Bild på Instagram och gilla en bild eller två.

SS