Kamera & Bild testar
Vi testar nya Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II – så bra är de
Kamera & Bild var på plats i München för att under en dag testa nysläppta flaggskeppskameran Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II. Vi testade kameran på basket, breakdance och porträtt. Här är våra intryck.
Det har sedan flera år pratats och diskuterats om när Canon skulle släppa sin nya flaggskeppskamera i sitt EOS R-system med RF-fattning – och nu har det skett. Kamera & Bild var på plats i München på Canons pressträff när de visade nya Canon EOS R1 – Canons flaggskepp för sport och action – samtidigt som de även släppte Canon EOS R5 Mark II.
Läs mer om kamerorna i respektive nyhetsartikel: Canon EOS R1 och Canon EOS R5 Mark II.
Delar likhet och design
De två kamerorna är på sätt och vis mycket lika varandra, mycket på grund av att de delar samma teknik i grunden eftersom de utvecklats och förbättrats samtidigt. Bland annat meddelar Canon att man bytt plattform för utveckling, något som gör att kamerorna både delar nya möjligheter till funktion, samtidigt som de äldre EOS R-kamerorna inte kan dela samma funktioner på alla plan.
Detta innebär också att det som ligger under huven ser ungefär likadant ut, med inställningsmöjligheter, menysystem och upplägg i grova drag över vad man kan göra och hur. Detta är också något som Canon poängterade på presskonferensen – man ska helt enkelt kunna hoppa mellan olika modeller i fält utan att behöva fundera på vilken kamera man håller i handen.
Tittar vi på designen så känner vi igen mycket hos de senaste EOS R-versionerna, med rundad design och uppdaterad struktur för greppen. Greppen hos nya Canon EOS R1 och R5 Mark II är för övrigt riktigt bra – kamerorna ligger fint i handen och närhet till kontroller, knappar, reglage och annat ligger bra till.
Detta är vi så klart vana vid sedan tidigare, det är inga nyheter att Canon har ett välutvecklat designspråk som passar väl för de flesta, och sedan länge genomgått flera iterationer för att utvecklas för att passa fotografen snarare än tekniken.
Canon EOS R1 är stor i storleken, men här har Canon också lyckats klämma in mycket teknik och skapat en kamera som dessutom leder bort värme väl – något som vi alla minns i diskussionen kring Canon EOS R5 när den släpptes. Lösningen för Canon EOS R5 II bygger vidare på de förbättringar som gjordes efter fösta R5-kameran, nämligen att både förbättra den värmeförflyttningsförmåga som krävs genom att använda ventiler för genomströmning, tillsammans med möjligheten att montera ett batterigrepp med fläkt.
Många små och stora förbättringar
Vid genomgången och presentationen av de två kamerorna fick vi reda på över 120 justeringar som Canon markerat som små eller stora förbättringar hos Canon EOS R1, med allt från förbättringarna hos sökare och mer avancerad teknik som autofokusens utveckling, till greppets funktionalitet och menyval.
Att öppna, stänga och byta minneskort på ett säkert vis är också viktigt. På Canon EOS R1 har man förbättrat förfarandet genom att kolla på både trögheten, strukturen och fördjupningen hos reglaget för öppning, något som snabbar upp just bytesprocessen – samtidigt som luckan inte kan öppnas av sig själv, vilket vore katastrof.
Att titta i den digitala sökaren hos Canon EOS R1 som nu upplevs mycket större än tidigare R-kameror gör att man knappast vill ha en mindre. Om du innan var nöjd med en mindre sökare så kommer det att förändras – den hos R1 är väl tilltagen i själva musslan, vilket förenklar när jag testar med glasögon eftersom vinkeln inte behöver vara lika precis.
Samma sak gäller för den som arbetar långa pass tittandes genom sökaren – den är nu mer gummerad på ett mjukare vis, och jag gillar både designen och känslan, det var dessutom ett positiv överraskning eftersom jag inte tänkt på att det skulle göra sådan skillnad av att bara tänka på materialvalet och storleken. Bra Canon!
Canon förstår att det är de små förbättringarna som ger stora funktionalitetsökningar hos de professionella fotograferna, där prestanda, tillförlitlighet och hållbarhet är a och o. Dessutom kräver sportfotografer ytterligare teknik i form av snabb överföring av media till hemma redaktionen, något som i sin tur utvecklas snabbare än kamerorna – olika protokoll, nättyper, uppkopplingar och annat som hör till kommunikation.
Bland annat testade jag beskärningsfunktionen tillsammans med intern uppskalning, som ger möjlighet för mig som fotograf att i kameran justera bildens beskärning innan jag kan skala upp bilden till högre upplösning och spara eller skicka den vidare.
Genom att gå till en bild och beskära med uppskalning, enkelt hanterat genom pekskärmen för att justera själva beskärningen, görs den om till en ny fil och sparas på minneskortet. Det här förklarar Canon med att de har bättre kontroll på flödet för den data som skickas mellan sensor, objektiv och bildhanteringskretsen, tillsammans med algoritmer för bildens sammansättning.
Tanken hos Canon är att den interna hanteringen fungerar som en stängd loop av data som ger bäst kvalitet för uppskalning, och eftersom många fotografer använder exempelvis Lightroom har Canon insett att även de som använder externa program kommer vilja ha funktionen – genom Canon DPP plugin för Lightroom kommer du som fotograf kunna använda funktionerna för att skala upp bilder från Canon EOS R1 till 96 megapixlar och från Canon EOS R5 Mark II till 179 megapixlar.
Resultat för in-camera-upscale bli riktigt bra – det enda jag tycker är synd är att det inte fungerar på bilder i råformat, utan endast JPEG.
Mark Fensome, Senior Product Specialist, Canon Europe och John Maurice, Product Marketing Manager, Canon Europe berättar mer om autofokusen hos Canon EOS R1 och EOS R5 Mark II.
Foto: Calle Rosenqvist
Ny datahantering för autofokus
Den nya processorn för datahantering, "Digic Accelerator", skapar tillsammans med bildprocessorn Digic X det som Canon kallar för Accelerated Capture. Precis som Canon själva från början tänkt med hela RF-systemet så öppnar kombon upp för ytterligare datahantering som i sin tur utför beräkningar för autofokusen, och kan analysera det som händer i scenen för att förutsäga nästa steg. Läs mer detaljerat hur det fungerar i vår artikel om Canon EOS R1.
Mark Fensome, Senior Product Specialist, Canon Europe och John Maurice, Product Marketing Manager, Canon Europe, berättar mer om autofokusen hos Canon EOS R1 och EOS R5 Mark II.
Initialt har kamerorna något som kallas för Action Priority, något som gör som det låter: olika sporters händelser kan prioriteras, och just nu är valbara sporter fotboll, basket och volleyboll, där huvudmotivet som besitter bollen automatiskt får prioriterad fokus. Även ögon, ansikten och torso kan identifieras snabbt i sportläget.
Bland annat vill Canon enligt Mark och John utveckla sin upplärning av kamerorna för att förenkla och snabba upp autofokusen ytterligare för olika sporter. Under detta test av Canon EOS R1 och R5 Mark II får vi nöja oss med att kolla på hur basket fungerar, något som vi fotograferar inomhus på den arena som Canon håller eventet på.
Autofokusen har lärts upp för att hitta sammanhang inom sporten och där beräkna hur stor chans det är att något händer, att någon har bollen och vem som har den. Genom att träna kameran med tusentals situationer som kameran känner igen gör den beräkning av vilken person som borde ha bollen, och därför också vilken person den ska följa.
Autofokus och actionprio för basket
När vi testar funktionen för prioritet med basket ger den helt klart fotografen ett försprång genom att helt enkelt hitta personerna och spelarna. Men det är bara steg ett, steg två är att den prioriteringen för action framför kameran hittas beroende på flera faktorer.
Här spelar bollens position, om det är händer och armar som är vinklade för passning, målkast eller annat – och fattar själv om bollen är på väg bortåt eller till en annan person. Det här fungerar imponerande bra, där rutor bildas över de delar i bilden som är actionfyllda, jag som fotograf behöver inte växla mellan olika personer för att välja var fokus ska vara, och det är till stor hjälp.
Den som använder eller har använt (innan objektidentifiering infördes i kameorna) justering av hela kameran för att fokusera i mitten och sedan omjustera utsnittet, alternativt justerat fokuspunkt för att sätta fokus, behöver nu inte tänka så mycket. Fokus hamnar många gånger på rätt person (den med bollen eller som ska kasta), och även om det inte blir rätt alla gånger så är det nog tillräckligt många gånger för att fokus ska hamna rätt och ge dig möjligheten att sätta bilden när action faktiskt sker.
Felaktigheterna är inte många, kameran har dessutom möjlighet att klura ut hur färgerna på personernas tröjor rör sig framför det som autofokusen ska fokusera på (ett ansikte) och kan då också räkna ut att den helt enkelt inte ska omfokusera.
Det här fungerar imponerande bra alla gånger kameran fokuserar rätt person från början, vilket alltså är så ofta att funktionen är värd att använda eftersom den hjälper till så mycket. Det går även att justera person att följa eller helt enkelt stänga av funktionen för Action Priority, men den exakta spännvidden för området den arbetar över, alltså antal personer, avstånd från boll eller händelse, kanske bestämmer hur funktionen fungerar i olika situationer.
När jag testar funktionen med både Canon EOS R1 och EOS 5D Mark II imponeras jag över den hjälp den ger mig. Med ett tiotal bilder per sekund kan jag också fånga fraktioner av den action jag vill. Båda kamerorna fungerade fint, även om EOS R1 är något snabbare och i grunden tänkt att passa bättre för just sport.
Det ska bli intressant att se hur funktionaliteten utvecklas med ytterligare sporter och hur det går att lösa de problem som är unika för just den – personer som rör sig på ett visst vis, bollar, puckar eller andra saker som rör sig över en plan, eller vad som nu kan tänkas behöva användas för att träna Canons algoritmer för flera val av sporter i Action Priority.
Breakdance är mindre rörelser över avstånd, men väl snabbare sådan. Med 40 eller 30 eller kanske till och med 120 bilder per sekund kan man fånga det mesta på bild. Här identifierar Canon EOS R5 Mark II huvudet på personen och ser till att följa det ända tills ett öga syns.
För den som främst vill fokusera på en viss person går det även att registrera ansikten på personer för att ge dessa prioriterad autofokus i situationer där fler ansikten finns med i scenen. Exempelvis kan du fotografera en bild på en spelare innan matchen och lagra, eller fotografera av en bild på en datorskärm från webben för att hitta prioriterade spelare och lägga till dessa i kamerans val för prioritering av personer.
Totalt går det att spara 100 personer för prioritering, med tio personer i tio grupper, samt möjlighet att spara och läsa in dessa via fil på minneskort för återanvändning.
Ett test genom att registrera en person kräver ett skarpt foto genom registreringsfunktionen, och sedan kan man bara fota på. Genom registreringen kan man alltså kringgå viss problematik med att kameran inte vet vilken person det är du vill ha fokus på, något som förenklar ytterligare om det är så att du ska koncentrera dig på en speciell spelare.
Jag har inte testat hur prioritet fungerar med flera registrerade spelare som ser ungefär likadana ut, och vi har ingen information om hur exakt identifieringen är. Mitt test av funktionen fungerade riktigt bra, med en person som registrerats och direkt hittas bland andra personer när man ser större delen av ansiktet.
Det som händer då är att ett hänglås visas vid rutan för personen i sökaren och den ruta som används för att visa vad autofokusen hittat och var den befinner sig. Genom detta kan jag fotografera personen genom att trycka av, och fokus är redan på plats.
Många nya funktioner
Canon EOS R1 och R5 Mark II har en hel del funktioner som är intressanta för egentligen alla fotografer, men kanske främst för de som sysslar med sport eller jobbar på redaktionen, där EOS R1 har en hel del nyheter att erbjuda gällande många olika områden.
Canon EOS R5 Mark II är en finfin uppdatering som ger högupplösta bilder, än bättre autofokus och dessutom möjlighet till ögon-fokusering för val av fokuspunkt, fler videoval och funktionalitet än föregångaren och dessutom öppnar upp för en ny, snabbare teknik med all datahantering.
Nu har vi inte helt testat videoförbättringarna och den nya designen som tillåter ökad kylning vid inspelning av video, men de specificerade tiderna för gränserna ser bra ut.
Autofokusen som jag testat hos Canon EOS R1 och Canon EOS R5 Mark II är helt klart ett steg uppåt – den är snabb, tillförlitlig och blir från och med nu allt mer specifik i undergrupper av typer av fotografering, vilket var det naturliga steget för att förbättra autofokusen – möjligheten att ligga steget före på rätt sätt, även om fokus sitter – eftersom den måste sitta på det du vill också.
Bilderna i artikeln har fotograferats med förhandsversioner av kamerorna och dess bildkvalitet är inte den slutgiltiga.
Läs mer om om kamerorna, specifikationer och priser i respektive nyhetsartikel för Canon EOS R1 och Canon EOS R5 Mark II.
SENASTE I ÄMNET
-
Jennie Dahlén och Maurice Wolf prisas i årets Dokfotosalong
Bästa bildserie utifrån temat ”tidsresor”, "Shu Ha Ri" av Jennie Dahlén, samt Maurice Wolfs serie "Sheep drive in Tusheti" prisas.
-
Spyder & Spyder Pro - new & updated screen calibrators
Datacolor releases Spyder & Spyder Pro - two new monitor calibrators that can simulate how your image looks on a smartphone.
LÄS ÄVEN
-
Nya videofunktioner till Canon EOS R5 C, C80 & C400 med ny firmware
-
Canon RF 70-200mm F2,8L IS USM Z – ny telezoom till hybridserien
-
Canon RF 24mm F1,4L VCM & RF 50mm F1,4L VCM släppta
-
Canon RF-S 7,8mm F4 STM Dual – filma eller fotografera i 3D för VR
-
Canon Selphy QX20 – bärbar färgfotoskrivare för krativa
-
Canon RF 28-70mm f/2,8 IS STM – ljusstark & lätt normalzoom