nyhet / kamera

Canon EOS R1 – läs allt om Canons nya flaggskeppskamera för sport

Canon lanserar nu både sin professionella kamera Canon EOS R1 för sport- och nyhetsfotografer, samt Canon EOS R5 Mark II. Här hittar du all info, specifikationer och priser för nysläppta EOS R1.

Canon EOS R1

  • Canon EOS R1 har en 24,2 megapixlar bakbelyst stackad sensor i fullformat
  • Autofokusen i Canon EOS R1 har utvecklats för att dra nytta dataöverföringen mellan objektiv och kamerahus för en mer beräknande autofokus med nya korsställda AF-punkter för ökad precision kallad "Accelerated Capture"
  • Kameran har fotograferingsläget "Action Priority" som automatiskt ger prioriterad fokus till huvudmotivet i vissa sporter, med möjlighet att registrera upp till 100 personer för prioriterad autofokus
  • Canon EOS R1 kan spela in video 6K/60p och har förbättrad rolling shutter-prestanda jämfört med tidigare modeller
  • Arbetsflödet för proffsfotografer har förbättrats med inbyggt wifi 6E/11ax för snabb bildöverföring och 2,5 gigabits ethernet

Under maj i år bekräftade Canon att flaggskeppskamera Canon EOS R1 med RF-fattning skulle släppas under 2024. Specifikationerna var få, men nu drygt två månader senare släpper Canon sin EOS R1 tillsammans med Canon EOS R5 Mark II. Vi har testat båda kamerorna, läs mer i vår artikel "Vi testar nya Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II – så bra är de".

Canon tar nu tillvara på användningen av "1" i sitt modellprogram än en gång: vi har Canons första "1"-kamera i och med den första professionella Canon-kameran Canon F1 från 1971, Canon EOS 1 från 1989, Canon EOS 1D från 2001 som blev den första digitala "1"-kameran som i förlängningen blev 1DX, den sista generationen av professionella spegelreflexkameror från Canon. Nu tar Canon EOS R1 över stafettpinnen.

Canon EOS R1 är riktade främst till professionella fotografer, och det är också användbara detaljer för just sport- och nyhetsjournalister som har utvecklats från Canons tidigare EOS R-modeller för att passa som handen i handsken för krävande fotojobb. Upplösningen hos Canon EOS R1 ligger på samma som hos Canon EOS R3 på 24,2 megapixlar. Sensorn är både bakbelyst och stackad, vilket i sin kombination gör att den både hanterar brus bra samtidigt som den kan överföra data snabbt.

Utvecklad autofokus för sport

Autofokusen har gått en helt separat utveckling för att dra nytta av de fördelar som RF-fattningen har, med bland annat högre och snabbare dataöverföring, något som i sin tur kan användas för en mer beräknande autofokus. Systemet kallas för Accelerated Capture och använder sig av kombinationen av den nya processorn Digic Accelerator som tillsammans med en fristående Digic X-bildprocessor bidrar till bildhanteringen.

Accelerated Capture är samlingsnamnet för Digic Accelerator-kretsen som arbetar tillsammans med Digic X för att hantera all information.
Ny sensordesign för autofokuspunkterna.

För exaktare autofokus har EOS R1 även fått en ny typ av autofokuspunkter där 25 procent av sensorelementen som utgör en pixel för autofokusberäkningar snedställts, vilket ger en ny typ av korsställda AF-punkter som lättare hittar kontrast i scenen, för att i sin tur hitta rätt fokus.

I ett nytt fotograferingsläge för Action Priority kan olika sporters händelser prioriteras, i skrivande stund fotboll, basket och volleyboll, där huvudmotivet som besitter bollen automatiskt får prioriterad fokus. Även ögon, ansikten och torso kan identifieras snabbt i sportläget.

För den som främst vill fokusera på en viss person går det även att registrera ansikten på personer för att ge dessa prioriterad autofokus i situationer där fler ansikten finns med i scenen. Exempelvis kan du fotografera en bild på en spelare innan matchen och lagra, eller fotografera av en bild på en datorskärm från webben för att hitta prioriterade spelare och lägga till dessa i kamerans val för prioritering av personer.

Totalt går det att spara 100 personer för prioritering, med tio personer i tio grupper, samt möjlighet att spara och läsa in dessa via fil på minneskort för återanvändning.

Autofokusknappen har fått två lägen för avtryckning, med möjlighet att programmera funktionen för de olika lägena för att kunna göra inställningsjusteringar samtidig som man kan fortsätta titta i sökaren.

Den ögonstyrande autofokusen som vi såg i Canon EOS R3 har förbättrats för att bli mer exakt, med bland annat högre upplösning på avläsning av ögats position, större avläsningsarea och en förbättrad algoritm för hur autofokusen ska följa ögats rörelser för att justera kamerans autofokuspunkt. För att lyckas med förbättringarna har Canon utvecklat ett artificiellt modellöga som ska likna ett typiskt människoöga – för att träna systemet för bästa prestanda.

Inställningar för avtryckaren går att ställa in.
Förbättrad ögon-autofokus

Kameran kan fotografera i 40 bilder per sekund i full upplösning med elektronisk slutare och autofokusen klarar av att fokusera ned till -7,5 EV-steg.

Ett Pre-capture-läge gör att du kan fotografera upp till 20 bilder i HEIF/JPEG/RAW innan du tar bilden, vilket gör att du exempelvis får upp till en sekund bildsekvens i 20 bilder per sekund, eller två sekunder i 10 bilder per sekund, fångad innan du tryckta av för att ta bilden. Funktionen fungerar i alla bildsekvenslägen.

Canon EOS R1 har även en funktion för detektion av suddiga bilder genom en inställning i tre nivåer: "Blur detection". Genom funktionen kan man ställa in låg, standard eller hög, för hur kameran ska poängsätta bilderna i suddighet, med möjlighet att sortera bort dessa bilder från exempelvis ett urval.

Video i 6K

Videolägena är många hos Canon EOS R1, men har möjlighet att spela in video i 6K/60p, översamplad 4K/60p från 6K, och 4K/120p samt höghastighetsvideo i full-HD i 1080/240p. Du hittar alla videolägen och specifikationer i faktarutan nedan.

Rolling shutter ska även vara förbättrad mot Canon EOS R3, och nu i paritet med Canon EOS 1D X Mark III med sin mekaniska slutare. Snabbheten i utläsningen från sensorn har utökats, något som gör att Canon EOS R1 ska ha 40 procent mindre rolling shutter än EOS R3.

Canon EOS R1 kan även spela in video i 12-bitars råformat internt i kameran till minneskort, tillsammans med Canon Log 2/3, XF-HEVC S/XF-AVC S, Cinema EOS-format och proxy-video för mindre videofiler för redigering som sedan kan ersättas av högupplöst video vid slutexportering.

Kameran har även en HDMI Typ A-kontakt som gör det möjligt att spela in video på en extern hårddiskinspelare. För den som behöver fotografera stillbilder samtidigt som man filmar är det nu möjligt vid filmning i full-HD, där man kan spara JPEG-bilder från det man filmar, i samma bildförhållande som det man filmar i, ungefär som en framegrab men med skillnaden att det är en riktig separat stillbild. Funktionen använder kamerans aktuella exponeringsinställningar för att ta bilden och går inte att ändra. Ljud spelas in i 4-kanals 24-bitars linjär PCM.

Uppskalning i kameran

Nytt är också möjligheten att skala upp bilderna till som mest 96 megapixlar direkt i kameran. Detta ger en del fördelar jämfört att skala upp bilderna i exempelvis Photoshop, främst genom att Canon själva menar att man håller en stängd kedja av datahantering för bilddatan, vilket gör att man kan bryta ned bilden i delar för att sedan bygga upp den igen.

Genom att kameran sparar all bilddata kan olika datakombinationer från sensordatan användas för att förstora en bild upp till fyra gånger och spara som en ny JPEG. Tillsammans med möjligheten att beskära en bild i kameran för att skicka en av fotografen färdigbeskuren bild till exempelvis en redaktion, kan man samtidigt skala upp bilden för att få ökad bildkvalitet jämfört med annan uppskalning i tredjepartsprogram. Funktionen fungerar inte för råformat.

Funktionen använder sig av maskininlärning för sin uppskalning, men Canon poängterar även att ingen data läggs till i bilden – det är bara bildens data som används för att förstora den aktuella bilden. Canon EOS R1 har även på liknande vis fått funktioner för brusreducering, och tillsammans kallas funktionern för " Deep Learning in-camera image upscaling and noise reduction".

Funktionen kommer även finnas tillgänglig att använda som ett plugin till Lightroom genom funktionerna för "Canons Neural Network Image Processing" som finns i Canon DPP.

Förbättrad bildstabilisering via sensorshift,

Canon har även förbättrat sin bildstabilisering via sensorshift, som nu ger upp till 8,5 stegs kompensation i bildens centrala del och upp till 7,5 steg i bildens ytterkant, beroende på vilket objektiv som används. Blixtsynken är förbättrad till 1/400s.

Kameran har även inställningar för både anti-flimmer och högfrekvent anti-flimmer för exempelvis ljusrör, LED-belysning eller TV-apparater.

Bättre arbetsflöde för proffs

Canon EOS R1 har i och med sin inriktning mot sportfotografer och bildjournalister även fått förbättrade funktioner för bild- och videoöverföring: kameran stödjer wifi 6E/11ax 6 GHz inbyggt i kamerahuset, tillsammans med stöd för uppkopplat trådbunden överföring på 2,5 gigabit via ethernet för exempelvis dubbelkanalig överföring av media via FTP.

Överföring via CPS FTP.
Ny teknik för avledning av värme.
Vädertätat chassi i magnesiumlegering.

Kameran har plats för två CFexpress Typ B-kort upp till 2 TB och är kompatibel med CFexpress specifikation 2.0 och VPG400.

Den elektroniska OLED-sökaren på 0,64 tum har fått en upplösning på 9,44M och samtidigt genomgått en redesign av sitt upplägg: sökaren har blivit större med en mer omslutande design, där även gummit ändrats och blivit mjukare för att passa bättre för långa arbetspass.

Sökaren är även blackout-fri, vilket innebär att det inte behöver bli svart i sökarbilden när man tar en bild med elektronisk slutare och istället kan se allt som händer, men för den som vill ha en mer visuell känsla av att man tar en bild än den röda ramen som blinkar när man tar bilder så går det att slå av funktionen.

Ett slutet system för insidan av sökarens optik ger en "anti-fog"-funktion.

Nytt är även "anti-fog"-designen för sökare, eller anti-fukt-designen för fotografering i fuktiga, varma eller regniga miljöer. Sökaren leder bort fukten så den inte hindrar sikten för ögat och ska därmed vara lättare att använda vid tillfällen där den tidigare sökardesignen fångat upp fukten och immat igen glaset.

Kamerahuset är vädertätat och har fått den förnyade texturen vi tidigare hittat hos exempelvis Canon EOS R3 som även den har integrerat vertikalbrepp. Bildskärmen är vinklingsbar, 3,2 tum i storlek och har en upplösning på 2,1MP. Vikten är 920 gram för endast kamerahuset, 1115 gram för kamerahus med kort och batteri.

Canon EOS R1 har ett rekommenderat pris på 91 299 kronor inklusive moms. Kameran finns tillgänglig från november 2024. Här kan du läsa om samtidigt släppta Canon EOS R5 Mark II.

 

 

PRESSMEDDELANDE: Canon lanserar flaggskeppet EOS R1 och den avancerade EOS R5 Mark II – kamerorna som sätter ny standard för prestanda och kreativitet

Stockholm, den 17 juli 2024 – Canon lanserar sina efterlängtade fanbärare för EOS R-systemet – EOS R1 och EOS R5 Mark II, som tar professionell fotografi och film till nya nivåer. Båda kamerorna har oöverträffad prestanda, fantastiskt flexibla processer för arbetsflöden och en intuitiv användarupplevelse, med stödtekniker som drivs av den nya bildplattformen Accelerated Capture och Deep Learning. 

EOS R1 har avancerade funktioner för nyhets- och sportfotografer så att de kan ta den viktigaste bilden direkt, medan EOS R5 Mark II är designad för hybridproffs som skapar kreativa projekt. Morten Nørremølle, Country Director - Canon Nordic & Baltic, Imaging Technologies & Communications Group (ITCG) kommenterar: 

”För 35 år sedan omdefinierade Canon EOS-1-serien professionell fotografi. Idag presenterar vi stolt Canon-kamerorna EOS R1 och EOS R5 Mark II, som firar vårt arv med banbrytande teknik. EOS R-systemet lanserades 2018 och är utformat för att uppfylla alla bildbehov, vilket gör det till både proffs och entusiasters val. De modeller som lanseras idag har spännande funktioner för nästa generations kreativa storytellers. Vårt engagemang sträcker sig bortom kameror och fokuserar på bildskapandets framtid." 

EOS R1 och EOS R5 Mark II – de mest efterlängtade versionerna i kameraserien EOS R 

Lanseringen av fullformatskamerorna EOS R1 och EOS R5 Mark II är ett monumentalt ögonblick i Canons historia – EOS R1 är den första kameran i EOS R-sortimentets EOS-1-serie, som är känd för sin mångåriga höga prestanda och tillförlitlighet. EOS R5 Mark II efterträder den mycket lovordade EOS R5, som kombinerade hög upplösning, hastighet och filmer i 8k. 

För första gången introduceras båda kameramodellerna med den nya bildplattformen Accelerated Capture som består av en ny processor, DIGIC Accelerator, och den välkända högpresterande DIGIC X-bildprocessorn samt nyutvecklade bildsensorer med hög hastighet. 

DIGIC Accelerator lades nyligen till för att stödja bearbetning av stora datavolymer, tillsammans med Deep Learning. Den här kombinationen ger högre prestanda och nya funktioner inom flera områden, inklusive autofokus, serietagning och bildkvalitet. 

Tack vare den nya bildplattformen har både EOS R1 och EOS R5 Mark II utrustats med den senaste versionen av Dual Pixel CMOS – Dual Pixel Intelligent AF. Fler förbättringar ingår, till exempel möjlighet att spåra objekt ännu mer noggrant genom att identifiera spelarnas ansikte och överkropp och undvika hinder eller andra spelare. Användare kan också registrera speciella ansikten och alltid spåra och prioritera just dessa framför andra spelare. 

Det nya läget action-prioritet identifierar automatiskt vanliga actionrörelser i basketboll, fotboll och volleyboll, identifierar och spårar huvudobjektet i snabba och dynamiska situationer och fångar det vinnande ögonblicket. 

Ögonstyrd AF finns nu för första gången i EOS R5 Mark II, dubbelt förbättrad jämfört med EOS R3 i båda modellerna. Här finns också en sensor med högre pixelantal, förbättrade LED dioder, ett större område för ögonigenkänning, och en uppdaterad igenkänningsalgoritm som skapar ett unikt och intuitivt sätt att välja ett motiv som ska spåras i en komplex scen. 

De nya bildsensorerna med hög hastighet ger EOS R1 och EOS R5 Mark II snabbare tagningar och snabbare sensoravläsning, med 40 % minskning av rolling shutter för EOS R1 jämfört med EOS R3 – resultatet blir på samma nivå som med den mekaniska slutaren i EOS-1D X Mark III. Med en liknande 60 % reduktion i EOS R5 Mark II så är båda modellerna mycket kapabla att fånga action utan att bildkvaliteten eller det dynamiska omfånget reduceras. Kamerornas funktion för förhandstagning av bildserier tar upp till 20 bilder (EOS R1) och 15 bilder (EOS R5 Mark II) i HEIF/JPEG- eller RAW-format i vilken bildfrekvens som helst innan avtryckaren trycks ned, så att det viktigaste ögonblicket fångas in även om man just missade det. Båda kamerorna har stora, ljusstarka blackout-fria sökare. EOS R1 har den högsta upplösningen med 9,44 miljoner punkter och R5 Mark II har dubbel ljusstyrka jämfört med EOS R5. 

Med den nya bildplattformen får EOS R1 och EOS R5 Mark II förbättrad bildkvalitet med Deep Learning för uppskalning och brusreducering i kameran. Detta ger ytterligare fyra gångers upplösning eller brusreducering direkt i kameran när formaten JPEG eller HEIF används. Användare kan också beskära och förbättra direkt i kameran, så att det blir mycket enklare att skicka ut foton utan att behöva redigera via separata applikationer. 

Båda kamerorna har upp till 8,5 stegs bildstabiliseringi med effektiv tagningskapacitet, speciellt i svagt ljus eller i andra besvärliga förhållanden. 

Filmare kan spela in med EOS R1 och EOS R5 Mark II med 12-bitars RAW-inspelning internt till minneskortet och även använda Cinema EOS Movie Recording-format tillsammans med Canon Log 2 och 3 med proxy-inspelning, som nu stöds fullt ut mellan två kort, och fyra ljudkanaler. Det här tar professionell filmproduktion till nya höjder och levererar enastående kvalitet och kreativ flexibilitet, oavsett scenarier. Kamerorna kan också spela in högupplösta stillbilder och film i Full HD samtidigt, med möjlighet att spela in externt via HDMI typ A-anslutningarna i båda kamerorna. 

Som stöd till yrkesfotografers arbetsflöde finns flera funktioner för att säkerställa snabb och stabil anslutning och felsäkra alternativ, med flera vägar till bild-/filmdestinationer för att arkivera nyheter med stöd för C2PA-innehållsformatii eller för att granska de första delarna i en film. Stöd finns också för namngivning av filer enligt branschstandard, för separata foto-/filmmappar och avancerad taggning i standarden News ML-G2. Båda kamerorna stöder Wi-Fi6E/11ax 6 GHz direkt i kameran, något som gör dem först ut i EOS-seriens kameror att kunna erbjuda nya nivåer för överföringshastighet. EOS R1 stöder också Ethernet-anslutning med 2,5 Gb/sek och Dual-Threaded FTP i direkt i kameran. EOS R5 Mark II ger 2,5 Gb/sek Ethernet via ett tillvalsgrepp. 

Introducerar EOS R1 – Canons nya flaggskeppskamera 

Det är 35 år sedan den ursprungliga EOS-1 introducerades. EOS R1 för arvet av kameror vidare, som representerar det idealiska alternativet för professionella fotografer över hela världen – tack vare sin banbrytande autofokus, hastighet, pålitlighet och hållbarhet. 

EOS R1 är konstruerad för fotografer som bevakar elitsporter och säkerställer att inte ett ögonblick går förlorat i den snabbt föränderliga världen av sport- och nyhetsfotografering. Autofokus tillsammans med hastighet är nyckeln för att kunna åstadkomma tidigare ej uppnåbara resultat. EOS R1 är utrustad med ett nytt unikt och banbrytande autofokussystem med korssensorer. Det betyder att kameran utmärker sig i utmanande förhållanden, till exempel vid tagning genom ett tennisnät, när man väljer ut mindre motiv och låser på vertikala detaljer i situationer där horisontella detaljer saknas i motivet under AF-området. Den här senaste tekniken är den första i sitt slag för Canon och kräver ett helt nytt arrangemang av Dual Pixel CMOS AF-sensorer, där individuella pixlar roteras 90 grader för att kunna ge AF spårningskänslighet längs sensorns vertikala och horisontella axel, och erbjuda användarna snabba och korrekta resultat och möjlighet att fånga en bild som tidigare kunnat missats. 

Kameran har en enastående tyst elektronisk slutare och AF-spårning samt 20 bilders förhandstagning, så att användarna kan följa en scen utan att kompromissa med bildkvaliteten. 24,2 megapixels upplösning levererar snabb och exceptionell prestanda. 96 megapixels uppnås också direkt i kameran med Deep Learning och uppskalning och brusreducering. Högre hastigheter för blixtsynkronisering upp till 1/400 av en sekund samt förbättrad vitbalans och exponeringsmätning ger mer enhetlighet och flexibilitet för många olika genrer. 

EOS R1 har också hybridmultimediafunktioner i 6k upplösning med 60 bilder per sekund eller 4k med 120 bilder per sekund, tillsammans med Full HD och 240 bilder per sekund. 

Kameran klarar riktigt tuffa förhållanden och har ett nydesignat vädertåligt kamerahus med förnyat yttre hölje och integrerat vertikalt handgrepp. En högupplöst elektronisk sökare med imskydd och ett stort sökarokular gör det bekvämt att använda kameran under längre sportfotograferingar. Ett nytt tillägg är tvåstegsknappen AF-ON, som ger direkt aktivering av två programmerbara funktioner via en knapp, så att fotograferna snabbt kan svara på föränderliga händelser rakt framför dem. 

Presenterar EOS R5 Mark II, en högsta nivå av allsidig flexibilitet och hybridkreativitet 

EOS R5 Mark II bygger vidare på arvet från EOS R5 och tänjer på gränserna för vad som är möjligt inom kommande genrer. Den inriktar sig på kreativa storytellers och hybridanvändare som vill utveckla sina projekt och är det ultimata verktyget för mängder av tillämpningar, från djurliv till bröllop, dokumentering av event, filminspelning och nyhetsrapportering. 

EOS R5 Mark II fångar snabbrörliga motiv utan att kompromissa med högkvalitativa detaljer och den har en ny revolutionerande bakbelyst stackad sensordesign med hela 45 megapixels upplösning. Autofokusspårning och en elektronisk slutare för 30 bilder per sekund med reducerad rolling shutter innebär att användarna verkligen kan utmärka sig i situationer där allt händer snabbt. Läget för förhandstagning av bildserier tar 15 bilder redan innan avtryckaren trycks ned, och avancerad uppskalning kan uppnå upp till 180 megapixlar med exceptionell brusreducering, och bevara de allra finaste detaljerna. 

Smidiga funktioner för hybridmultimedia utgör själva kärnan i EOS R5 Mark II, liksom större synergi med Canons Cinema EOS-serie med delade funktioner och format. Med förbättringar utifrån EOS R5, har EOS R5 Mark II nu 8k 60p upplösning i sensorns hela bredd och 12-bitars RAW-inspelning internt, tillsammans med 4k film med upp till 120p med ljud. Det nyligen introducerade greppet med kylfläkt är speciellt framtaget för att förlänga tagningsperioder när det gäller att dokumentera event, intervjua och skapa högkvalitativ livestreaming. 

Möjligheten att spela in videoproxies, namngivning av filer enligt branschstandard samt strukturerade mappar förbättrar efterbearbetningen av arbetsflödena. Att fotografera virtuell verklighet har också underlättats genom bättre förhandsgranskning och playback-navigering. 

Ett nytt LP-E6P-batteri med högre prestanda och det värmeavledande och tåliga kamerahuset i magnesiumlegering ser till att EOS R5 Mark II står redo för alla utmaningar, även i oförutsägbara väderförhållanden. 

EOS R5 Mark II har en kompakt och lätt design med viktiga förbättringar som en imskyddad, två gånger ljusstarkare sökare och en större öppning som gör den till ett oumbärligt verktyg för hybridkreatörer som vill ha topprestanda och flexibilitet i ett enda paket. 

En ny generation av produkter i EOS R-systemet banar vägen 

Tillsammans representerar EOS R1 och EOS R5 Mark II ett komplett professionellt kamerapar med bästa pålitlighet och hastighet som matchas av flexibilitet och praktisk användning. De här nya kamerorna ingår i en grupp av nyligen lanserade kameror i EOS R-systemet och RF-objektiv, något som befäster Canons engagemang för att leverera spetsteknik för kreativa storytellers i alla olika foto- och filmgenrer. 

EOS R1 kommer att finnas tillgänglig från november 2024, med ett rekommenderat pris inklusive moms på 91 299 kronor. Och EOS R5 Mark II kommer att finnas tillgänglig från slutet av augusti 2024, med ett rekommenderat pris inklusive moms på 57 999 kronor. 

Mer information om EOS R1 och EOS R5 Mark II finns på: 

https://www.canon.se/cameras/eos-r1/ 

https://www.canon.se/cameras/eos-r1/specifications/ 

https://www.canon.se/cameras/eos-r5-mark-ii/ 

https://www.canon.se/cameras/eos-r5-mark-ii/specifications/ 

SPECIFICATIONS

IMAGE SENSOR
Type36 x 24 mm Full Frame back-illuminated stacked CMOS sensor
Effective PixelsApprox. 24.2 megapixels
Total PixelsApprox. 26.7 megapixels
Aspect Ratio03:02
Low-Pass FilterBuilt-in/Fixed
Sensor CleaningEOS integrated cleaning system
Colour Filter TypeRGB Primary Colour
Sensor Shift-ISYes, up to 8.5-Stops advantage at the center and 7.5-stops peripheral depending on the lens used1
IMAGE PROCESSOR
TypeDIGIC Accelerator and DIGIC X
LENS
Lens MountRF/RF-S (EF and EF-S lenses can be attached using EF TO EOS R ADAPTER, EF TO EOS R ADAPTER WITH CONTROL RING, EF TO EOS R Drop in filter ADAPTER, EF-M lenses not compatible)
Focal LengthEquivalent to 1.0x the focal length of the lens with RF and EF lenses, 1.6x with EF-S and RF-S lenses.
Image Stabilisation
FOCUSING
TypeDual Pixel Intelligent AF
AF System/PointsCross-type AF2 with area 100% horizontal and 100% vertical possible depending on the lens attached.
AF Working RangeEV -7.5 –21 (at 23°C & ISO100)3
AF ModesOne Shot
Servo AF
AF Point SelectionAutomatic selection: 1053 (975 Movies) Available AF areas when automatically selected
Manual selection: Spot AF
Manual selection: 1-point AF (AF frame size can be changed) 4368 AF positions available stills (3354 Movies)
Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right)
Manual selection: AF point Expansion surrounding
Manual selection: Flexible Zone AF 1-3 (all AF points divided into minimum 9 to 999 maximum focusing zones, where the width and height is also adjustable)
Manual selection: Whole area AF
Manual selection: Spot AF (Whole area tracking servo AF OFF)
Manual selection: 1-point AF (Whole area tracking servo AF OFF)
Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) (Whole area tracking servo AF OFF)
Manual selection: AF point Expansion surrounding (Whole area tracking servo AF OFF)
AF TrackingHumans (Eyes, Face, Head, Upper half of body, Body), Animals (Dogs, Cats, Birds and Horses) or Vehicles (Racing cars or Motor bikes, Airplanes and Trains), Register People Priority (up to 10 x 10 registered people), Action Priority4 (Football, Basketball, Volleyball)
Supported actions:
- Football: Shoot, header, short pass, long pass, dribble, clear, place kick, save by keeper, throw in, sliding tackle
- Basketball: Shoot, rebound, pass, dribble, free throw, jump ball
- Volleyball: Spike, toss, receive, serve
AF LockLocked when shutter button is pressed halfway or AF ON is pressed in One Shot AF mode. Using customised button set to AF stop in AI servo 5
AF Assist BeamEmitted by built in LED or optional dedicated Speedlite (flash)
Manual FocusSelected on lens
EXPOSURE CONTROL
Metering ModesReal-time with image sensor, 6144-zone metering.
(1)Evaluative metering (linked to All AF points)
(2)Partial metering (Approx. 10% of screen at centre)
(3) Spot metering: Centre spot metering (Approx. 5%screen at centre) AF point-linked spot metering not provided
(4)Centre weighted average metering
Metering Brightness RangeEV -3 – 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering)
AE LockAuto: AE lock takes effect when focus is achieved
Manual: By AE lock button in P, Av, Fv, Tv and M modes
Exposure Compensation+/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments (can be combined with AEB)
AEB+/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments
Anti-Flicker ShootingYes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum continuous shooting speed may decrease available with both electronic and mechanical shutter
High Frequency anti flicker shooting for M and TV modes
Electronic 1st-curtain: 1/50.0 to 1/2048.0 sec.
Electronic shutter: 1/50.0 to 1/8192.0 sec.
Movie recording: 1/50.0 to 1/8192.0 sec. (NTSC/PAL)
Maximum continuous shooting speed may decrease.
ISO SensitivityAuto 100-102400 (in 1/3-stop or whole stop increments)
ISO can be expanded to L:50, H1:204800, H2:4096006
SHUTTER
TypeElectronically controlled focal-plane shutter and Electronic shutter function in sensor
SpeedMechanical / Electronic 1st-curtain: 30-1/8000 sec (1/2 or 1/3 stop increments), Bulb
Electronic: 30-1/64000 (1/2 or 1/3 stop increments up to 1/16000 then 1 stop until 1/64000), Bulb
(Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode)
Shutter ReleaseSoft touch electromagnetic release
WHITE BALANCE
TypeAuto white balance with the imaging sensor supported by deep learning technology
AWB (Ambience priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluorescent light, Flash, Custom, Colour Temperature Setting
SettingsWhite balance compensation:
1.Blue/Amber +/-9
2. Magenta/Green +/-9
Custom White BalanceYes, 5 setting can be registered
WB Bracketing'+/-3 levels in single level increments
3, 2, 5 or 7 bracketed images per shutter release
Selectable Blue/Amber bias or Magenta/Green bias
VIEWFINDER
Type0.64-inch OLED colour EVF
Dot Count9.44 million dots (2048x1536)
Coverage (Vertical/Horizontal)Approx. 100%
MagnificationAdjustable Standard: Approx. 0.9x7 / Reduce 1: Approx. 0.8x/ Reduce 2: Approx. 0.7x
EyepointApprox. 25mm (from eyepiece lens centre)
Dioptre Correction-4 to +2 m-1 (dioptre)
Display performancePower saving: 59.94 fps Smooth 119.98 fps , suppress low frame rate 60 -119.8fps8 (7 level of brightness)
Viewfinder InformationAF point information, Eye Control pointer, Exposure level indicator, Shooting mode, ISO speed, Shutter speed, Aperture, Number of remaining multiple exposures, Exposure compensation, HDR shooting, Highlight tone priority, Multiple-exposure shooting, Multi Shot Noise Reduction, Number of self-timer shooting, Digital Lens Optimizer, Maximum burst, AF method, Battery level, Battery level (%) display, Card free space (%) display, AF operation, Exposure simulation, Drive mode, AEB, Metering mode, FEB, Anti-flicker shooting, Still photo cropping, Aspect ratio, Auto Lighting Optimizer, AE lock, Picture Style, Flash-ready, White balance, Flash off, White balance correction, FE lock, Image Quality, High-speed sync, Bluetooth function, Wi-Fi function, Multi-function lock warning, Histogram, Electronic level, Lens information, focus distance scale, vertical exposure scale, Grid, Time
Depth of Field PreviewYes, via customised button
Eyepiece Shutter
LCD MONITOR
Type8.0 cm (3.2") TFT colour LCD, Approx. 2.1 million dots
CoverageApprox. 100%
Viewing Angle Horizontally/VerticallyApprox. 170° vertically and horizontally
CoatingAnti-smudge.
Brightness AdjustmentManual: Adjustable to one of seven levels
Colour Tone Adjustment: 4 settings
Touch-Screen OperationsCapacitive method with menu functions, Quick Control settings, playback operations, and magnified display. AF point selection in still and Movies, touch shutter is possible in still photo shooting.
Display Options(1)Basic Camera settings
(2)Advance Camera settings
(3)Camera settings plus histogram and dual level display
(4)No info
(5)Quick Control Screen
(6) Display off
FLASH
Built-in Flash GN (ISO 100, meters)
Built-in Flash Coverage
Built-in Flash Recycle Time
ModesE-TTL II Auto Flash, Metered Manual
Red-Eye Reduction
X-SyncWhen [Cropping/aspect ratio: Full-frame/1:1/4:3/16:9] is set: 1/200 sec mechanical shutter / 1/320 electronic 1st curtain, 1/400 sec Electronic shutter
When [Cropping/aspect ratio: 1.6x (crop)] is set: 1/250 sec mechanical shutter / 1/400 electronic 1st curtain, 1/500 sec Electronic shutter9
Flash Exposure Compensation'+/- 3EV in 1/3 increments with EX and EL series Speedlite flashes
Flash Exposure BracketingYes, with compatible External Flash
Flash Exposure LockYes
Second Curtain SynchronisationYes, via Speedlite
Multi-Function shoe/Hot Shoe/PC TerminalYes/Yes/Yes
External Flash CompatibilityE-TTL II with EX/EL series Speedlite, wireless multi-flash support
External Flash Controlvia camera menu screen
SHOOTING
ModesStills; Flexible priority AE, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3)
Movie: Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, and Custom (x3)
Picture StylesAuto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Colour SpaceSDR: sRGB and Adobe RGB HDR PQ: BT.2020
Highlight Tone Priority (3 settings)
Auto Lighting Optimizer (4 settings)
Long exposure noise reduction
Clarity
High ISO speed noise reduction (4 settings) (still and video)
Lens optical correction:
- Peripheral illumination correction, Chromatic aberration correction Distortion correction (during/after still photo shooting, during video only)
- Focus breathing correction(during video only)
- Diffraction correction,
- Digital Lens Optimizer (during/after still photo shooting)
Image ProcessingResize to M, S1, S2
Cropping: JPEG images can be cropped (Aspect ratios 3:2, 4:3, 16:9, 1:1)
Cropping of images
- Switch between vertical and horizontal cropping orientation
- Image straightening
- Cropping frame can be moved using touch screen operation
- Neural Network Upscaling
RAW image processing
Neural Network Noise Reduction
Multiple exposure
HDR
HEIF to Jpeg conversion (inc Batch conversion)
Focus Bracketing and in camera composition
Drive ModesSingle, Continuous High+, Continuous High, Continuous Low, Customisable Continuous shooting speeds, Self-timer (2s+remote, 10s+remote, continuous)
Continuous ShootingMax. Approx. 12 fps. with Mechanical shutter/1st curtain electronic speed maintained for 1000+ JPEG or 1000+ RAW images or 40 FPS with electronic shutter speed maintained for 500 JPEG or 230 RAW images10.
Custom Continuous shooting speed with Electronic shutter selectable options 40 / 30 / 20 / 15 / 12 / 10 / 7.5 / 5 / 3 / 2 / 1 FPS depending on the drive mode.
Pre-Continuous shooting is possible from 20 shots before the shutter button is fully pressed when the AF is on for 20 shots or more.
Interval TimerBuilt in
FILE TYPE - STILLS
Still Image TypeRAW 14 bit: RAW and C-RAW (Canon original RAW 3rd edition)
JPEG 8 bit: 10 compression options
HEIF 10 bit: 10 compression options
Complies with Exif 2.31 and Design rule for Camera File system 2.0
Complies with Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1
RAW+JPEG/HEIF Simultaneous RecordingYes, any combination of RAW + JPEG or RAW + HEIF possible
Image SizeRAW/ C-RAW:
3:2 ratio 6000x4000, 1.6x (crop) 3744x2496
JPEG/ HEIF:
3:2 ratio (L) 6000x4000, (M) 3984x2656, (S1) 2976x1984, (S2) 2400x1600
1.6x (crop) (L) 3744x2496, (S2) 2400x1600
4:3 ratio (L) 5328x4000, (M) 3552x2664, (S1) 2656x1992, (S2) 2112x1600
16:9 ratio (L) 6000x3368, (M) 3984x2240, (S1) 2976x1680, (S2) 2400x1344
1:1 ratio (L) 4000x4000, (M) 2656x2656, (S1) 1984x1984, (S2) 1600x1600
In-camera Neural Network Upscaling up to 12000x8000 (96MP)11
FoldersNew folders can be manually created, named and selected
Movie folder structure is adopting the XF-HEVC S / XF-AVC S format
File Numbering(1) Consecutive numbering
(2) Auto-reset
(3) Manual reset
File NamingStill:
Preset code Unique 4-digit character string + 4-digit file number
2 User Presets
Movie:
Adopting the XF-HEVC S / XF-AVC S format
Camera index, Reel number, Clip number, Codec type, Shooting start date, Shooting start time, Random ID, User defined 5 characters, Stream number, (Proxy)
EOS MOVIE
Movie TypeMP4 Video: 4K DCI/ UHD (17:9 / 16:9), Full HD (16:9)
4K/ Full HD: HEVC S/H.265, Audio: Linear PCM / AAC
4K/ Full HD: MPEG-4 AVC S/H.264, Audio: Linear PCM / AAC
6K RAW: 12-bit CRM Audio: Linear PCM / AAC
Movie Size6K DCI (17:9) 6000 x 3164 (59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) RAW, Light RAW
4K DCI (17:9) 4096 x 2160 (59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) LGOP / High Quality intra frame / intra frame / light intra frame
4K UHD (16:9) 3840 x 2160 (119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) LGOP / High Quality intra frame / intra frame / light intra frame12
2K DCI (17:9) 2048 x 1080 (239.76, 200, 119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) LGOP / intra frame
Full HD (16:9) 1920 x 1080 (239.76, 200, 119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) LGOP / intra frame
Proxy recording:
XF-AVC S YCC420 8bit 2K-DCI or Full HD (same angle of view and frame rate up to 100fps as main movie) Standard LGOP / Light LGOP
XF-HEVC S YCC420 10bit 2K-DCI or Full HD (same angle of view and frame rate up to 100fps as main movie) Standard LGOP / Light LGOP
Colour Sampling (Internal recording)6K RAW 12bit, 4K/2K/Full HD - YCbCr4:2:0 8-bit or YCbCr4:2:2 10bit
Canon LogCustom Picture:
C1: Canon 709
C2: Canon Log 2
C3: Canon Log 3
C4: PQ
C5: HLG
C6: BT.709 Standard
C7 - C20: User Defined
Picture Styles: Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Movie LengthMax duration 6 hours. (excluding High Frame Rate movies). No 4 GB file limit with exFAT formatted card.13
High Frame Rate MovieMP4 Video:
4K – DCI 4096x2160 / UHD 3840x2160 at 119.9 / 100 fps
Full HD 1920 x1080 at 239.76 / 200fps14
Frame Grab8.8-megapixel JPEG still image frame grab from 4K DCI movie possible
8.3-megapixel JPEG still image frame grab from 4K UHD movie possible
(HEIF only possible when HDR PQ is set)15
Dual Shooting (Still & Movie):
Movie Output:
Main recording format: XF-AVC S YCC420 8bit
Movie recording size: Full HD (Normal) at 59.94p / 29.97p / 50p / 25p (LGOP)
Still Drive mode (JPEG only at the resolution of 17MP(5616×3168) and Aspect ratio: Approx. 16:9):
High speed (Max. approx. 10 shots/sec. (NTSC), Max. approx. 8.3 shots/sec. (PAL))
Low speed (Max. approx. 5.0 shots/sec. (NTSC), Max. approx. 4.1 shots/sec. (PAL))
Single shooting
Bitrate/MbpsCRM:
6K RAW (50p): Approx. 2600 Mbps
6K RAW (29.97p): Approx. 2000 Mbps
6K RAW (25p): Approx. 1670 Mbps
6K RAW (24p/23.98p): Approx. 1600 Mbps
6K Light RAW (59.97p): Approx. 1800 Mbps
6K Light RAW (50p): Approx. 1500 Mbps
6K Light RAW (29.97p): Approx. 900 Mbps
6K Light RAW (25p): Approx. 750 Mbps
6K Light RAW (24p/23.98p): Approx. 720 Mbps
MP4:
4K DCI/UHD Fine/Normal (Oversampled from 6K/Not oversampled)
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
59.94p/50p: Approx. 225 Mbps
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 135 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit Standard LGOP
59.94p/50p: Approx. 150 Mbps
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 100 Mbps
XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP
59.94p/50.00p: Approx. 150 Mbps
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 100 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit High Quality Intra
59.94p: Approx. 1200 Mbps
50p: Approx. 1000 Mbps
29.97p: Approx. 600 Mbps
25p: Approx. 500 Mbps
24p / 23.98p: Approx. 480 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra
59.94p: Approx. 900 Mbps
50p: Approx. 750 Mbps
29.97p: Approx. 450 Mbps
25p: Approx. 375 Mbps
24p / 23.98p: Approx. 360 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Light Intra
59.94p: Approx. 600 Mbps
50p: Approx. 500 Mbps
29.97p: Approx. 300 Mbps
25p: Approx. 250 Mbps
24p / 23.98p: Approx. 240 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP
59.94p/50p: Approx. 250 Mbps
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 150 Mbps
4K DCI/UHD Normal (Not oversampled)
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
119.88p/100p: Approx. 450 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP
119.88p/100p: Approx. 300 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra
119.88p/100p: Approx. 1800/1500 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Light Intra
119.88p/100p: Approx. 1200/1000 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP
119.88p/100p: Approx. 500 Mbps
2K DCI/FullHD Fine/Normal (Oversampled from 4K/Not oversampled)
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 50 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 35 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra
59.94p: Approx. 300 Mbps
50p: Approx. 350 Mbps
29.97p: Approx. 150 Mbps
25p: Approx. 125 Mbps
24p / 23.98p: Approx. 120 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 50 Mbps
2K DCI/FullHD Normal (Not oversampled)
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
239.76p/200p: Approx. 200 Mbps
119.88p/100p: Approx. 100 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP
239.76p/200p: Approx. 140 Mbps
119.88p/100p: Approx. 70 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra
239.76p/200p: Approx. 1200 Mbps
119.88p/100p: Approx. 1000 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP
239.76p/200p: Approx. 200 Mbps
119.88p/100p: Approx. 100 Mbps
Proxy Recording Bit rates:
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 16 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Light LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 9 Mbps
MicrophoneBuilt-in mono microphone (48 KHz, 24 / 16-bit x 2 channels)
Audio format:
LPCM / 24 bit / 4CH
AAC / 16 bit / 2CH
Self Timer2 or 10 sec.
Menu Categories(1) Shooting menu
(2) AF Menu
(3) Playback menu
(4) Communication Function (Network)
(5) Function settings (Setup menu)
(6) Customize controls
(7) Custom Functions menu
(8) My Menu
Menu Languages29 Languages
English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Vietnamese, Hindi, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Malay, Indonesia and Japanese
Firmware UpdateUpdate possible by the user using Camera Connect app or EOS Utility (Camera, Lens, External Speedlite, BLE remote control, Lens adapter, Power zoom adapter, multi-function shoe compatible accessories)
INTERFACE
ComputerSuperSpeed Plus USB 3.2 Gen 2 USB Type-C® connector
Wi-FiWireless LAN (IEEE 802.11ax 2×2 MIMO) (6 GHz / 5 GHz / 2.4 GHz)19, with Bluetooth 5.3 support
OtherHDMI out (Type A, HDMI-CEC not supported), RJ-45 Ethernet terminal for 2.5 GBASE-T wired LAN, External Microphone In (Stereo mini jack), Headphone socket (Stereo mini jack), N3-type terminal (remote control terminal), PC Sync terminal.
GPS:
GPS satellites (American)
GLONASS satellites (Russian)
MICHIBIKI Quasi-Zenith Satellites (Japanese)
DIRECT PRINT
Canon Printers
PictBridgeNot supported
STORAGE
Type2x CFexpress type B maximum capacity 2TB (compatible with CFexpress 2.0 and VPG400)
SUPPORTED OPERATING SYSTEM
PCWindows 10 and Windows 11 (tablet mode not supported)
MacintoshmacOS 12 / 13 /14
SOFTWARE
Image ProcessingDigital Photo Professional 4.19.30 or later
Digital Photo Professional Express mobile app 1.10.20 or later (iOS only)
OtherEOS Utility 3.18.40 or later (incl. Remote Capture), Picture Style Editor, EOS Lens Registration Tool, EOS Web Service Registration Tool, Canon Camera connect app 3.2.30 or later (iOS/Android), Content Transfer Professional app (iOS/Android).
POWER SOURCE
BatteriesRechargeable Li-ion Battery LP-E19 (supplied)20
Battery LifeWith LCD Approx.1330 shots (at 23°C)
With Viewfinder Approx. 700 shots (at 23°C)21
Battery Indicator6 levels + percentage
Power SavingPower turns off after 15 seconds, 30 seconds, 1, 3, 5, 10 or 30 mins
Power Supply & Battery ChargersBattery charger LC-E19E (supplied), AC Adapter AC-E19 and DC Coupler DR-E19, PD-E2 USB power adapter, PD-E1 USB power adapter22
ACCESSORIES
Wireless File TransmitterNone
Cases / Straps
LensesAll RF and RF-S lenses (EF & EF-S via Lens adapters)
Lens AdaptersEF TO EOS R ADAPTER, EF TO EOS R ADAPTER WITH CONTROL RING, EF TO EOS R Drop in filter ADAPTER