nyhet / kamera
Canon EOS R1 – läs allt om Canons nya flaggskeppskamera för sport
Canon lanserar nu både sin professionella kamera Canon EOS R1 för sport- och nyhetsfotografer, samt Canon EOS R5 Mark II. Här hittar du all info, specifikationer och priser för nysläppta EOS R1.
Under maj i år bekräftade Canon att flaggskeppskamera Canon EOS R1 med RF-fattning skulle släppas under 2024. Specifikationerna var få, men nu drygt två månader senare släpper Canon sin EOS R1 tillsammans med Canon EOS R5 Mark II. Vi har testat båda kamerorna, läs mer i vår artikel "Vi testar nya Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II – så bra är de".
Canon tar nu tillvara på användningen av "1" i sitt modellprogram än en gång: vi har Canons första "1"-kamera i och med den första professionella Canon-kameran Canon F1 från 1971, Canon EOS 1 från 1989, Canon EOS 1D från 2001 som blev den första digitala "1"-kameran som i förlängningen blev 1DX, den sista generationen av professionella spegelreflexkameror från Canon. Nu tar Canon EOS R1 över stafettpinnen.
Canon EOS R1 är riktade främst till professionella fotografer, och det är också användbara detaljer för just sport- och nyhetsjournalister som har utvecklats från Canons tidigare EOS R-modeller för att passa som handen i handsken för krävande fotojobb. Upplösningen hos Canon EOS R1 ligger på samma som hos Canon EOS R3 på 24,2 megapixlar. Sensorn är både bakbelyst och stackad, vilket i sin kombination gör att den både hanterar brus bra samtidigt som den kan överföra data snabbt.
Utvecklad autofokus för sport
Autofokusen har gått en helt separat utveckling för att dra nytta av de fördelar som RF-fattningen har, med bland annat högre och snabbare dataöverföring, något som i sin tur kan användas för en mer beräknande autofokus. Systemet kallas för Accelerated Capture och använder sig av kombinationen av den nya processorn Digic Accelerator som tillsammans med en fristående Digic X-bildprocessor bidrar till bildhanteringen.
För exaktare autofokus har EOS R1 även fått en ny typ av autofokuspunkter där 25 procent av sensorelementen som utgör en pixel för autofokusberäkningar snedställts, vilket ger en ny typ av korsställda AF-punkter som lättare hittar kontrast i scenen, för att i sin tur hitta rätt fokus.
I ett nytt fotograferingsläge för Action Priority kan olika sporters händelser prioriteras, i skrivande stund fotboll, basket och volleyboll, där huvudmotivet som besitter bollen automatiskt får prioriterad fokus. Även ögon, ansikten och torso kan identifieras snabbt i sportläget.
För den som främst vill fokusera på en viss person går det även att registrera ansikten på personer för att ge dessa prioriterad autofokus i situationer där fler ansikten finns med i scenen. Exempelvis kan du fotografera en bild på en spelare innan matchen och lagra, eller fotografera av en bild på en datorskärm från webben för att hitta prioriterade spelare och lägga till dessa i kamerans val för prioritering av personer.
Totalt går det att spara 100 personer för prioritering, med tio personer i tio grupper, samt möjlighet att spara och läsa in dessa via fil på minneskort för återanvändning.
Autofokusknappen har fått två lägen för avtryckning, med möjlighet att programmera funktionen för de olika lägena för att kunna göra inställningsjusteringar samtidig som man kan fortsätta titta i sökaren.
Den ögonstyrande autofokusen som vi såg i Canon EOS R3 har förbättrats för att bli mer exakt, med bland annat högre upplösning på avläsning av ögats position, större avläsningsarea och en förbättrad algoritm för hur autofokusen ska följa ögats rörelser för att justera kamerans autofokuspunkt. För att lyckas med förbättringarna har Canon utvecklat ett artificiellt modellöga som ska likna ett typiskt människoöga – för att träna systemet för bästa prestanda.
Kameran kan fotografera i 40 bilder per sekund i full upplösning med elektronisk slutare och autofokusen klarar av att fokusera ned till -7,5 EV-steg.
Ett Pre-capture-läge gör att du kan fotografera upp till 20 bilder i HEIF/JPEG/RAW innan du tar bilden, vilket gör att du exempelvis får upp till en sekund bildsekvens i 20 bilder per sekund, eller två sekunder i 10 bilder per sekund, fångad innan du tryckta av för att ta bilden. Funktionen fungerar i alla bildsekvenslägen.
Canon EOS R1 har även en funktion för detektion av suddiga bilder genom en inställning i tre nivåer: "Blur detection". Genom funktionen kan man ställa in låg, standard eller hög, för hur kameran ska poängsätta bilderna i suddighet, med möjlighet att sortera bort dessa bilder från exempelvis ett urval.
Video i 6K
Videolägena är många hos Canon EOS R1, men har möjlighet att spela in video i 6K/60p, översamplad 4K/60p från 6K, och 4K/120p samt höghastighetsvideo i full-HD i 1080/240p. Du hittar alla videolägen och specifikationer i faktarutan nedan.
Rolling shutter ska även vara förbättrad mot Canon EOS R3, och nu i paritet med Canon EOS 1D X Mark III med sin mekaniska slutare. Snabbheten i utläsningen från sensorn har utökats, något som gör att Canon EOS R1 ska ha 40 procent mindre rolling shutter än EOS R3.
Canon EOS R1 kan även spela in video i 12-bitars råformat internt i kameran till minneskort, tillsammans med Canon Log 2/3, XF-HEVC S/XF-AVC S, Cinema EOS-format och proxy-video för mindre videofiler för redigering som sedan kan ersättas av högupplöst video vid slutexportering.
Kameran har även en HDMI Typ A-kontakt som gör det möjligt att spela in video på en extern hårddiskinspelare. För den som behöver fotografera stillbilder samtidigt som man filmar är det nu möjligt vid filmning i full-HD, där man kan spara JPEG-bilder från det man filmar, i samma bildförhållande som det man filmar i, ungefär som en framegrab men med skillnaden att det är en riktig separat stillbild. Funktionen använder kamerans aktuella exponeringsinställningar för att ta bilden och går inte att ändra. Ljud spelas in i 4-kanals 24-bitars linjär PCM.
Uppskalning i kameran
Nytt är också möjligheten att skala upp bilderna till som mest 96 megapixlar direkt i kameran. Detta ger en del fördelar jämfört att skala upp bilderna i exempelvis Photoshop, främst genom att Canon själva menar att man håller en stängd kedja av datahantering för bilddatan, vilket gör att man kan bryta ned bilden i delar för att sedan bygga upp den igen.
Genom att kameran sparar all bilddata kan olika datakombinationer från sensordatan användas för att förstora en bild upp till fyra gånger och spara som en ny JPEG. Tillsammans med möjligheten att beskära en bild i kameran för att skicka en av fotografen färdigbeskuren bild till exempelvis en redaktion, kan man samtidigt skala upp bilden för att få ökad bildkvalitet jämfört med annan uppskalning i tredjepartsprogram. Funktionen fungerar inte för råformat.
Funktionen använder sig av maskininlärning för sin uppskalning, men Canon poängterar även att ingen data läggs till i bilden – det är bara bildens data som används för att förstora den aktuella bilden. Canon EOS R1 har även på liknande vis fått funktioner för brusreducering, och tillsammans kallas funktionern för " Deep Learning in-camera image upscaling and noise reduction".
Funktionen kommer även finnas tillgänglig att använda som ett plugin till Lightroom genom funktionerna för "Canons Neural Network Image Processing" som finns i Canon DPP.
Canon har även förbättrat sin bildstabilisering via sensorshift, som nu ger upp till 8,5 stegs kompensation i bildens centrala del och upp till 7,5 steg i bildens ytterkant, beroende på vilket objektiv som används. Blixtsynken är förbättrad till 1/400s.
Kameran har även inställningar för både anti-flimmer och högfrekvent anti-flimmer för exempelvis ljusrör, LED-belysning eller TV-apparater.
Bättre arbetsflöde för proffs
Canon EOS R1 har i och med sin inriktning mot sportfotografer och bildjournalister även fått förbättrade funktioner för bild- och videoöverföring: kameran stödjer wifi 6E/11ax 6 GHz inbyggt i kamerahuset, tillsammans med stöd för uppkopplat trådbunden överföring på 2,5 gigabit via ethernet för exempelvis dubbelkanalig överföring av media via FTP.
Kameran har plats för två CFexpress Typ B-kort upp till 2 TB och är kompatibel med CFexpress specifikation 2.0 och VPG400.
Den elektroniska OLED-sökaren på 0,64 tum har fått en upplösning på 9,44M och samtidigt genomgått en redesign av sitt upplägg: sökaren har blivit större med en mer omslutande design, där även gummit ändrats och blivit mjukare för att passa bättre för långa arbetspass.
Sökaren är även blackout-fri, vilket innebär att det inte behöver bli svart i sökarbilden när man tar en bild med elektronisk slutare och istället kan se allt som händer, men för den som vill ha en mer visuell känsla av att man tar en bild än den röda ramen som blinkar när man tar bilder så går det att slå av funktionen.
Nytt är även "anti-fog"-designen för sökare, eller anti-fukt-designen för fotografering i fuktiga, varma eller regniga miljöer. Sökaren leder bort fukten så den inte hindrar sikten för ögat och ska därmed vara lättare att använda vid tillfällen där den tidigare sökardesignen fångat upp fukten och immat igen glaset.
Kamerahuset är vädertätat och har fått den förnyade texturen vi tidigare hittat hos exempelvis Canon EOS R3 som även den har integrerat vertikalbrepp. Bildskärmen är vinklingsbar, 3,2 tum i storlek och har en upplösning på 2,1MP. Vikten är 920 gram för endast kamerahuset, 1115 gram för kamerahus med kort och batteri.
Canon EOS R1 har ett rekommenderat pris på 91 299 kronor inklusive moms. Kameran finns tillgänglig från november 2024. Här kan du läsa om samtidigt släppta Canon EOS R5 Mark II.
SPECIFICATIONS
IMAGE SENSOR | |
Type | 36 x 24 mm Full Frame back-illuminated stacked CMOS sensor |
Effective Pixels | Approx. 24.2 megapixels |
Total Pixels | Approx. 26.7 megapixels |
Aspect Ratio | 03:02 |
Low-Pass Filter | Built-in/Fixed |
Sensor Cleaning | EOS integrated cleaning system |
Colour Filter Type | RGB Primary Colour |
Sensor Shift-IS | Yes, up to 8.5-Stops advantage at the center and 7.5-stops peripheral depending on the lens used1 |
IMAGE PROCESSOR | |
Type | DIGIC Accelerator and DIGIC X |
LENS | |
Lens Mount | RF/RF-S (EF and EF-S lenses can be attached using EF TO EOS R ADAPTER, EF TO EOS R ADAPTER WITH CONTROL RING, EF TO EOS R Drop in filter ADAPTER, EF-M lenses not compatible) |
Focal Length | Equivalent to 1.0x the focal length of the lens with RF and EF lenses, 1.6x with EF-S and RF-S lenses. |
Image Stabilisation | |
FOCUSING | |
Type | Dual Pixel Intelligent AF |
AF System/Points | Cross-type AF2 with area 100% horizontal and 100% vertical possible depending on the lens attached. |
AF Working Range | EV -7.5 –21 (at 23°C & ISO100)3 |
AF Modes | One Shot |
Servo AF | |
AF Point Selection | Automatic selection: 1053 (975 Movies) Available AF areas when automatically selected |
Manual selection: Spot AF | |
Manual selection: 1-point AF (AF frame size can be changed) 4368 AF positions available stills (3354 Movies) | |
Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) | |
Manual selection: AF point Expansion surrounding | |
Manual selection: Flexible Zone AF 1-3 (all AF points divided into minimum 9 to 999 maximum focusing zones, where the width and height is also adjustable) | |
Manual selection: Whole area AF | |
Manual selection: Spot AF (Whole area tracking servo AF OFF) | |
Manual selection: 1-point AF (Whole area tracking servo AF OFF) | |
Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) (Whole area tracking servo AF OFF) | |
Manual selection: AF point Expansion surrounding (Whole area tracking servo AF OFF) | |
AF Tracking | Humans (Eyes, Face, Head, Upper half of body, Body), Animals (Dogs, Cats, Birds and Horses) or Vehicles (Racing cars or Motor bikes, Airplanes and Trains), Register People Priority (up to 10 x 10 registered people), Action Priority4 (Football, Basketball, Volleyball) |
Supported actions: | |
- Football: Shoot, header, short pass, long pass, dribble, clear, place kick, save by keeper, throw in, sliding tackle | |
- Basketball: Shoot, rebound, pass, dribble, free throw, jump ball | |
- Volleyball: Spike, toss, receive, serve | |
AF Lock | Locked when shutter button is pressed halfway or AF ON is pressed in One Shot AF mode. Using customised button set to AF stop in AI servo 5 |
AF Assist Beam | Emitted by built in LED or optional dedicated Speedlite (flash) |
Manual Focus | Selected on lens |
EXPOSURE CONTROL | |
Metering Modes | Real-time with image sensor, 6144-zone metering. |
(1)Evaluative metering (linked to All AF points) | |
(2)Partial metering (Approx. 10% of screen at centre) | |
(3) Spot metering: Centre spot metering (Approx. 5%screen at centre) AF point-linked spot metering not provided | |
(4)Centre weighted average metering | |
Metering Brightness Range | EV -3 – 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering) |
AE Lock | Auto: AE lock takes effect when focus is achieved |
Manual: By AE lock button in P, Av, Fv, Tv and M modes | |
Exposure Compensation | +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments (can be combined with AEB) |
AEB | +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments |
Anti-Flicker Shooting | Yes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum continuous shooting speed may decrease available with both electronic and mechanical shutter |
High Frequency anti flicker shooting for M and TV modes | |
Electronic 1st-curtain: 1/50.0 to 1/2048.0 sec. | |
Electronic shutter: 1/50.0 to 1/8192.0 sec. | |
Movie recording: 1/50.0 to 1/8192.0 sec. (NTSC/PAL) | |
Maximum continuous shooting speed may decrease. | |
ISO Sensitivity | Auto 100-102400 (in 1/3-stop or whole stop increments) |
ISO can be expanded to L:50, H1:204800, H2:4096006 | |
SHUTTER | |
Type | Electronically controlled focal-plane shutter and Electronic shutter function in sensor |
Speed | Mechanical / Electronic 1st-curtain: 30-1/8000 sec (1/2 or 1/3 stop increments), Bulb |
Electronic: 30-1/64000 (1/2 or 1/3 stop increments up to 1/16000 then 1 stop until 1/64000), Bulb | |
(Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode) | |
Shutter Release | Soft touch electromagnetic release |
WHITE BALANCE | |
Type | Auto white balance with the imaging sensor supported by deep learning technology |
AWB (Ambience priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluorescent light, Flash, Custom, Colour Temperature Setting | |
Settings | White balance compensation: |
1.Blue/Amber +/-9 | |
2. Magenta/Green +/-9 | |
Custom White Balance | Yes, 5 setting can be registered |
WB Bracketing | '+/-3 levels in single level increments |
3, 2, 5 or 7 bracketed images per shutter release | |
Selectable Blue/Amber bias or Magenta/Green bias | |
VIEWFINDER | |
Type | 0.64-inch OLED colour EVF |
Dot Count | 9.44 million dots (2048x1536) |
Coverage (Vertical/Horizontal) | Approx. 100% |
Magnification | Adjustable Standard: Approx. 0.9x7 / Reduce 1: Approx. 0.8x/ Reduce 2: Approx. 0.7x |
Eyepoint | Approx. 25mm (from eyepiece lens centre) |
Dioptre Correction | -4 to +2 m-1 (dioptre) |
Display performance | Power saving: 59.94 fps Smooth 119.98 fps , suppress low frame rate 60 -119.8fps8 (7 level of brightness) |
Viewfinder Information | AF point information, Eye Control pointer, Exposure level indicator, Shooting mode, ISO speed, Shutter speed, Aperture, Number of remaining multiple exposures, Exposure compensation, HDR shooting, Highlight tone priority, Multiple-exposure shooting, Multi Shot Noise Reduction, Number of self-timer shooting, Digital Lens Optimizer, Maximum burst, AF method, Battery level, Battery level (%) display, Card free space (%) display, AF operation, Exposure simulation, Drive mode, AEB, Metering mode, FEB, Anti-flicker shooting, Still photo cropping, Aspect ratio, Auto Lighting Optimizer, AE lock, Picture Style, Flash-ready, White balance, Flash off, White balance correction, FE lock, Image Quality, High-speed sync, Bluetooth function, Wi-Fi function, Multi-function lock warning, Histogram, Electronic level, Lens information, focus distance scale, vertical exposure scale, Grid, Time |
Depth of Field Preview | Yes, via customised button |
Eyepiece Shutter | |
LCD MONITOR | |
Type | 8.0 cm (3.2") TFT colour LCD, Approx. 2.1 million dots |
Coverage | Approx. 100% |
Viewing Angle Horizontally/Vertically | Approx. 170° vertically and horizontally |
Coating | Anti-smudge. |
Brightness Adjustment | Manual: Adjustable to one of seven levels |
Colour Tone Adjustment: 4 settings | |
Touch-Screen Operations | Capacitive method with menu functions, Quick Control settings, playback operations, and magnified display. AF point selection in still and Movies, touch shutter is possible in still photo shooting. |
Display Options | (1)Basic Camera settings |
(2)Advance Camera settings | |
(3)Camera settings plus histogram and dual level display | |
(4)No info | |
(5)Quick Control Screen | |
(6) Display off | |
FLASH | |
Built-in Flash GN (ISO 100, meters) | |
Built-in Flash Coverage | |
Built-in Flash Recycle Time | |
Modes | E-TTL II Auto Flash, Metered Manual |
Red-Eye Reduction | |
X-Sync | When [Cropping/aspect ratio: Full-frame/1:1/4:3/16:9] is set: 1/200 sec mechanical shutter / 1/320 electronic 1st curtain, 1/400 sec Electronic shutter |
When [Cropping/aspect ratio: 1.6x (crop)] is set: 1/250 sec mechanical shutter / 1/400 electronic 1st curtain, 1/500 sec Electronic shutter9 | |
Flash Exposure Compensation | '+/- 3EV in 1/3 increments with EX and EL series Speedlite flashes |
Flash Exposure Bracketing | Yes, with compatible External Flash |
Flash Exposure Lock | Yes |
Second Curtain Synchronisation | Yes, via Speedlite |
Multi-Function shoe/Hot Shoe/PC Terminal | Yes/Yes/Yes |
External Flash Compatibility | E-TTL II with EX/EL series Speedlite, wireless multi-flash support |
External Flash Control | via camera menu screen |
SHOOTING | |
Modes | Stills; Flexible priority AE, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3) |
Movie: Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, and Custom (x3) | |
Picture Styles | Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3) |
Colour Space | SDR: sRGB and Adobe RGB HDR PQ: BT.2020 |
Highlight Tone Priority (3 settings) | |
Auto Lighting Optimizer (4 settings) | |
Long exposure noise reduction | |
Clarity | |
High ISO speed noise reduction (4 settings) (still and video) | |
Lens optical correction: | |
- Peripheral illumination correction, Chromatic aberration correction Distortion correction (during/after still photo shooting, during video only) | |
- Focus breathing correction(during video only) | |
- Diffraction correction, | |
- Digital Lens Optimizer (during/after still photo shooting) | |
Image Processing | Resize to M, S1, S2 |
Cropping: JPEG images can be cropped (Aspect ratios 3:2, 4:3, 16:9, 1:1) | |
Cropping of images | |
- Switch between vertical and horizontal cropping orientation | |
- Image straightening | |
- Cropping frame can be moved using touch screen operation | |
- Neural Network Upscaling | |
RAW image processing | |
Neural Network Noise Reduction | |
Multiple exposure | |
HDR | |
HEIF to Jpeg conversion (inc Batch conversion) | |
Focus Bracketing and in camera composition | |
Drive Modes | Single, Continuous High+, Continuous High, Continuous Low, Customisable Continuous shooting speeds, Self-timer (2s+remote, 10s+remote, continuous) |
Continuous Shooting | Max. Approx. 12 fps. with Mechanical shutter/1st curtain electronic speed maintained for 1000+ JPEG or 1000+ RAW images or 40 FPS with electronic shutter speed maintained for 500 JPEG or 230 RAW images10. |
Custom Continuous shooting speed with Electronic shutter selectable options 40 / 30 / 20 / 15 / 12 / 10 / 7.5 / 5 / 3 / 2 / 1 FPS depending on the drive mode. | |
Pre-Continuous shooting is possible from 20 shots before the shutter button is fully pressed when the AF is on for 20 shots or more. | |
Interval Timer | Built in |
FILE TYPE - STILLS | |
Still Image Type | RAW 14 bit: RAW and C-RAW (Canon original RAW 3rd edition) |
JPEG 8 bit: 10 compression options | |
HEIF 10 bit: 10 compression options | |
Complies with Exif 2.31 and Design rule for Camera File system 2.0 | |
Complies with Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1 | |
RAW+JPEG/HEIF Simultaneous Recording | Yes, any combination of RAW + JPEG or RAW + HEIF possible |
Image Size | RAW/ C-RAW: |
3:2 ratio 6000x4000, 1.6x (crop) 3744x2496 | |
JPEG/ HEIF: | |
3:2 ratio (L) 6000x4000, (M) 3984x2656, (S1) 2976x1984, (S2) 2400x1600 | |
1.6x (crop) (L) 3744x2496, (S2) 2400x1600 | |
4:3 ratio (L) 5328x4000, (M) 3552x2664, (S1) 2656x1992, (S2) 2112x1600 | |
16:9 ratio (L) 6000x3368, (M) 3984x2240, (S1) 2976x1680, (S2) 2400x1344 | |
1:1 ratio (L) 4000x4000, (M) 2656x2656, (S1) 1984x1984, (S2) 1600x1600 | |
In-camera Neural Network Upscaling up to 12000x8000 (96MP)11 | |
Folders | New folders can be manually created, named and selected |
Movie folder structure is adopting the XF-HEVC S / XF-AVC S format | |
File Numbering | (1) Consecutive numbering |
(2) Auto-reset | |
(3) Manual reset | |
File Naming | Still: |
Preset code Unique 4-digit character string + 4-digit file number | |
2 User Presets | |
Movie: | |
Adopting the XF-HEVC S / XF-AVC S format | |
Camera index, Reel number, Clip number, Codec type, Shooting start date, Shooting start time, Random ID, User defined 5 characters, Stream number, (Proxy) | |
EOS MOVIE | |
Movie Type | MP4 Video: 4K DCI/ UHD (17:9 / 16:9), Full HD (16:9) |
4K/ Full HD: HEVC S/H.265, Audio: Linear PCM / AAC | |
4K/ Full HD: MPEG-4 AVC S/H.264, Audio: Linear PCM / AAC | |
6K RAW: 12-bit CRM Audio: Linear PCM / AAC | |
Movie Size | 6K DCI (17:9) 6000 x 3164 (59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) RAW, Light RAW |
4K DCI (17:9) 4096 x 2160 (59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) LGOP / High Quality intra frame / intra frame / light intra frame | |
4K UHD (16:9) 3840 x 2160 (119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) LGOP / High Quality intra frame / intra frame / light intra frame12 | |
2K DCI (17:9) 2048 x 1080 (239.76, 200, 119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) LGOP / intra frame | |
Full HD (16:9) 1920 x 1080 (239.76, 200, 119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) LGOP / intra frame | |
Proxy recording: | |
XF-AVC S YCC420 8bit 2K-DCI or Full HD (same angle of view and frame rate up to 100fps as main movie) Standard LGOP / Light LGOP | |
XF-HEVC S YCC420 10bit 2K-DCI or Full HD (same angle of view and frame rate up to 100fps as main movie) Standard LGOP / Light LGOP | |
Colour Sampling (Internal recording) | 6K RAW 12bit, 4K/2K/Full HD - YCbCr4:2:0 8-bit or YCbCr4:2:2 10bit |
Canon Log | Custom Picture: |
C1: Canon 709 | |
C2: Canon Log 2 | |
C3: Canon Log 3 | |
C4: PQ | |
C5: HLG | |
C6: BT.709 Standard | |
C7 - C20: User Defined | |
Picture Styles: Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3) | |
Movie Length | Max duration 6 hours. (excluding High Frame Rate movies). No 4 GB file limit with exFAT formatted card.13 |
High Frame Rate Movie | MP4 Video: |
4K – DCI 4096x2160 / UHD 3840x2160 at 119.9 / 100 fps | |
Full HD 1920 x1080 at 239.76 / 200fps14 | |
Frame Grab | 8.8-megapixel JPEG still image frame grab from 4K DCI movie possible |
8.3-megapixel JPEG still image frame grab from 4K UHD movie possible | |
(HEIF only possible when HDR PQ is set)15 | |
Dual Shooting (Still & Movie): | |
Movie Output: | |
Main recording format: XF-AVC S YCC420 8bit | |
Movie recording size: Full HD (Normal) at 59.94p / 29.97p / 50p / 25p (LGOP) | |
Still Drive mode (JPEG only at the resolution of 17MP(5616×3168) and Aspect ratio: Approx. 16:9): | |
High speed (Max. approx. 10 shots/sec. (NTSC), Max. approx. 8.3 shots/sec. (PAL)) | |
Low speed (Max. approx. 5.0 shots/sec. (NTSC), Max. approx. 4.1 shots/sec. (PAL)) | |
Single shooting | |
Bitrate/Mbps | CRM: |
6K RAW (50p): Approx. 2600 Mbps | |
6K RAW (29.97p): Approx. 2000 Mbps | |
6K RAW (25p): Approx. 1670 Mbps | |
6K RAW (24p/23.98p): Approx. 1600 Mbps | |
6K Light RAW (59.97p): Approx. 1800 Mbps | |
6K Light RAW (50p): Approx. 1500 Mbps | |
6K Light RAW (29.97p): Approx. 900 Mbps | |
6K Light RAW (25p): Approx. 750 Mbps | |
6K Light RAW (24p/23.98p): Approx. 720 Mbps | |
MP4: | |
4K DCI/UHD Fine/Normal (Oversampled from 6K/Not oversampled) | |
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
59.94p/50p: Approx. 225 Mbps | |
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 135 Mbps | |
XF-HEVC S YCC420 10bit Standard LGOP | |
59.94p/50p: Approx. 150 Mbps | |
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 100 Mbps | |
XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP | |
59.94p/50.00p: Approx. 150 Mbps | |
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 100 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit High Quality Intra | |
59.94p: Approx. 1200 Mbps | |
50p: Approx. 1000 Mbps | |
29.97p: Approx. 600 Mbps | |
25p: Approx. 500 Mbps | |
24p / 23.98p: Approx. 480 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra | |
59.94p: Approx. 900 Mbps | |
50p: Approx. 750 Mbps | |
29.97p: Approx. 450 Mbps | |
25p: Approx. 375 Mbps | |
24p / 23.98p: Approx. 360 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Light Intra | |
59.94p: Approx. 600 Mbps | |
50p: Approx. 500 Mbps | |
29.97p: Approx. 300 Mbps | |
25p: Approx. 250 Mbps | |
24p / 23.98p: Approx. 240 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
59.94p/50p: Approx. 250 Mbps | |
29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 150 Mbps | |
4K DCI/UHD Normal (Not oversampled) | |
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
119.88p/100p: Approx. 450 Mbps | |
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP | |
119.88p/100p: Approx. 300 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra | |
119.88p/100p: Approx. 1800/1500 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Light Intra | |
119.88p/100p: Approx. 1200/1000 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
119.88p/100p: Approx. 500 Mbps | |
2K DCI/FullHD Fine/Normal (Oversampled from 4K/Not oversampled) | |
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 50 Mbps | |
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP | |
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 35 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra | |
59.94p: Approx. 300 Mbps | |
50p: Approx. 350 Mbps | |
29.97p: Approx. 150 Mbps | |
25p: Approx. 125 Mbps | |
24p / 23.98p: Approx. 120 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 50 Mbps | |
2K DCI/FullHD Normal (Not oversampled) | |
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
239.76p/200p: Approx. 200 Mbps | |
119.88p/100p: Approx. 100 Mbps | |
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP | |
239.76p/200p: Approx. 140 Mbps | |
119.88p/100p: Approx. 70 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard Intra | |
239.76p/200p: Approx. 1200 Mbps | |
119.88p/100p: Approx. 1000 Mbps | |
XF-AVC S YCC422 10bit Standard LGOP | |
239.76p/200p: Approx. 200 Mbps | |
119.88p/100p: Approx. 100 Mbps | |
Proxy Recording Bit rates: | |
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP | |
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 16 Mbps | |
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Light LGOP | |
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 9 Mbps | |
Microphone | Built-in mono microphone (48 KHz, 24 / 16-bit x 2 channels) |
Audio format: | |
LPCM / 24 bit / 4CH | |
AAC / 16 bit / 2CH | |
Self Timer | 2 or 10 sec. |
Menu Categories | (1) Shooting menu |
(2) AF Menu | |
(3) Playback menu | |
(4) Communication Function (Network) | |
(5) Function settings (Setup menu) | |
(6) Customize controls | |
(7) Custom Functions menu | |
(8) My Menu | |
Menu Languages | 29 Languages |
English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Vietnamese, Hindi, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Malay, Indonesia and Japanese | |
Firmware Update | Update possible by the user using Camera Connect app or EOS Utility (Camera, Lens, External Speedlite, BLE remote control, Lens adapter, Power zoom adapter, multi-function shoe compatible accessories) |
INTERFACE | |
Computer | SuperSpeed Plus USB 3.2 Gen 2 USB Type-C® connector |
Wi-Fi | Wireless LAN (IEEE 802.11ax 2×2 MIMO) (6 GHz / 5 GHz / 2.4 GHz)19, with Bluetooth 5.3 support |
Other | HDMI out (Type A, HDMI-CEC not supported), RJ-45 Ethernet terminal for 2.5 GBASE-T wired LAN, External Microphone In (Stereo mini jack), Headphone socket (Stereo mini jack), N3-type terminal (remote control terminal), PC Sync terminal. |
GPS: | |
GPS satellites (American) | |
GLONASS satellites (Russian) | |
MICHIBIKI Quasi-Zenith Satellites (Japanese) | |
DIRECT PRINT | |
Canon Printers | |
PictBridge | Not supported |
STORAGE | |
Type | 2x CFexpress type B maximum capacity 2TB (compatible with CFexpress 2.0 and VPG400) |
SUPPORTED OPERATING SYSTEM | |
PC | Windows 10 and Windows 11 (tablet mode not supported) |
Macintosh | macOS 12 / 13 /14 |
SOFTWARE | |
Image Processing | Digital Photo Professional 4.19.30 or later |
Digital Photo Professional Express mobile app 1.10.20 or later (iOS only) | |
Other | EOS Utility 3.18.40 or later (incl. Remote Capture), Picture Style Editor, EOS Lens Registration Tool, EOS Web Service Registration Tool, Canon Camera connect app 3.2.30 or later (iOS/Android), Content Transfer Professional app (iOS/Android). |
POWER SOURCE | |
Batteries | Rechargeable Li-ion Battery LP-E19 (supplied)20 |
Battery Life | With LCD Approx.1330 shots (at 23°C) |
With Viewfinder Approx. 700 shots (at 23°C)21 | |
Battery Indicator | 6 levels + percentage |
Power Saving | Power turns off after 15 seconds, 30 seconds, 1, 3, 5, 10 or 30 mins |
Power Supply & Battery Chargers | Battery charger LC-E19E (supplied), AC Adapter AC-E19 and DC Coupler DR-E19, PD-E2 USB power adapter, PD-E1 USB power adapter22 |
ACCESSORIES | |
Wireless File Transmitter | None |
Cases / Straps | |
Lenses | All RF and RF-S lenses (EF & EF-S via Lens adapters) |
Lens Adapters | EF TO EOS R ADAPTER, EF TO EOS R ADAPTER WITH CONTROL RING, EF TO EOS R Drop in filter ADAPTER |
SENASTE I ÄMNET
-
Nya videofunktioner till Canon EOS R5 C, C80 & C400 med ny firmware
Canons videoinriktade cinemakameror får stöd för bland annat Frame.io, 6K/60p RAW och 1,5x anamorfisk bildjustering.
-
Canon RF 70-200mm F2,8L IS USM Z – ny telezoom till hybridserien
Canon utökar sin "RF Hybrid Line" med ett nytt powerzoom-objektiv för både stillbilds- och videokreatörer.
LÄS ÄVEN
-
Nya videofunktioner till Canon EOS R5 C, C80 & C400 med ny firmware
-
Canon RF 70-200mm F2,8L IS USM Z – ny telezoom till hybridserien
-
Canon RF 24mm F1,4L VCM & RF 50mm F1,4L VCM släppta
-
Canon RF-S 7,8mm F4 STM Dual – filma eller fotografera i 3D för VR
-
Sirui Aurora 85mm F1,4 – för Nikon, Fujifilm & Sony
-
Thypoch släpper Simera-C – ny cinemaserie för Sony E