nyhet / kamera

Canon EOS R5 Mark II – högupplöst för hybridfotografen

Canon EOS R5 Mark II har många likheter med samtidigt släppta flaggskeppskameran EOS R1. Här hittar du all info, specifikationer och priser för nysläppta EOS R5 Mark II.

Canon EOS R5 Mark II

  • Canon EOS R5 Mark II har en bakbelyst stackad sensor i fullformat på 45 megapixlar
  • 'Digic Accelerator' i kombination med Digic X förbättrar autofokusens prestanda genom det som Canon kallar Accelerated Capture
  • Uppdaterad Dual Pixel CMOS, nu kallad Dual Pixel Intelligent AF, spårar och identifierar ögon, ansikte, överkropp och ger möjlighet till action-prioritering i olika sporter

Canon har just släppt sin nya flaggskeppskamera Canon EOS R1 och Canon EOS R5 Mark II, där den senare får en hel del förbättringar jämfört med föregångarenCanon EOS R5 från 2020. Vi har testat båda kamerorna, läs mer i vår artikel "Vi testar nya Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II – så bra är de".

Canon EOS R5 Mark II har en bakbelyst stackad sensor i fullformat på 45 megapixlar, vilket gör den mer högupplöst än den snabbare flaggskeppskameran Canon EOS R1.

Snabbare autofokus

Även om uppdateringarna är många så är autofokusen den del som fått högre prestanda genom användningen av en ny bildprocessor kallad "Digic Accelerator", som tillsammans med den tidigare processorn Digic X skapar det som Canon kallar för Accelerated Capture för att dra nytta av de fördelar som RF-fattningen har, med bland annat högre och snabbare dataöverföring, något som i sin tur kan användas för en mer beräknande autofokus. Läs mer om hur det fungerar i vår artikel om Canon EOS R1.

Canon EOS R5 Mark II med RF 100–500mm.

Bland annat hittar vi en uppdaterad Dual Pixel CMOS som nu kallas Dual Pixel Intelligent AF där Accelerated Capture ger möjlighet att spåra objekt genom att identifiera spelarnas ögon, ansikte, överkropp och eventuella hinder och andra spelare. 

För den som främst vill fokusera på en viss person går det även att registrera ansikten på personer för att ge dessa prioriterad autofokus i situationer där fler ansikten finns med i scenen, en funktion som även finns hos nya EOS R1. Exempelvis kan du fotografera en bild på en spelare innan matchen och lagra, eller fotografera av en bild på en datorskärm från webben för att hitta prioriterade spelare och lägga till dessa i kamerans val för prioritering av personer.

I det nya fotograferingsläget Action Priority kan olika sporters händelser prioriteras, i skrivande stund fotboll, basket och volleyboll, där huvudmotivet som besitter bollen automatiskt får prioriterad fokus. Även ögon, ansikten och torso kan identifieras snabbt i sportläget.

Canon EOS R5 Mark II får även den ögonstyrda autofokus som vi tidigare sett i Canon EOS R3, med förbättrad algoritm för hur autofokusen ska följa ögats rörelser för att justera kamerans autofokuspunkt. För att lyckas med förbättringarna har Canon utvecklat ett artificiellt modellöga som ska likna ett typiskt människoöga – för att träna systemet för bästa prestanda.

Autofokusen klarar att fokusera ned till -6,5 EV.

Tar bilder i 30 bps & video i 8K

Canon EOS R5 Mark II fotograferar i 30 bilder per sekund i full upplösning med elektronisk slutare, till skillnad från Canon EOS R1 som kan fotografera i 40 bilder per sekund. 

Pre-capture-läget gör att du kan fotografera upp till 15 bilder i HEIF/JPEG/RAW innan du tar bilden, vilket gör att du exempelvis får upp till en halv sekunds bildsekvens i 30 bilder per sekund, eller en sekund i 15 bilder per sekund, fångad innan du tryckta av för att ta bilden. Funktionen fungerar i alla bildsekvenslägen.

Film spelas in i 8K/60p i full sensorbredd i 12 bitars råformat internt på minneskortet och stödjer en hel del format, läs mer i specifikationsrutan nedan. 4K kan spelas in i 60p översamplat från 8K, eller i 120p med ljud. För den som filmar mycket har Canon även designat ett speciellt vertikalgrepp med inbyggd kylfläkt, CF-R20EP Cooling Fan.

Ljud spelas in i 24-bitars linjär PCM i fyra kanaler.

Chassi i magnesiumlegering.

Canon EOS R5 Mark II har även stöd för Canon Log 2/Log 3, proxy-inspelning och inställningar för olika bildinställningar. Förutom de vanliga funktionerna för video och filmning har kameran även möjligheten att visa "waveform monitor", en hjälpreda vid filmning. Kamerahuset är designat i en magnesiumlegering som hjälper till att leda bort värme. Kameran har även ett nytt bättre batteri, LP-E6P.

Uppskalning i kameran

Canon EOS R5 II kan även skala upp bilderna till som mest 180 megapixlar direkt i kameran. Detta ger en del fördelar jämfört att skala upp bilderna i exempelvis Photoshop, främst genom att Canon själva menar att man håller en stängd kedja av datahantering för bilddatan, vilket gör att man kan bryta ned bilden i delar för att sedan bygga upp den igen.

Kameran sparar all bilddata kan olika datakombinationer från sensordatan användas för att förstora en bild upp till fyra gånger och spara som en ny JPEG. Tillsammans med möjligheten att beskära en bild i kameran för att skicka en av fotografen färdigbeskuren bild till exempelvis en redaktion, kan man samtidigt skala upp bilden för att få ökad bildkvalitet jämfört med annan uppskalning i tredjepartsprogram. Funktionen fungerar inte för råformat.

Funktionen använder sig av maskininlärning för sin uppskalning, men Canon poängterar även att ingen data läggs till i bilden – det är bara bildens data som används för att förstora den aktuella bilden. Canon EOS R1 har även på liknande vis fått funktioner för brusreducering, och tillsammans kallas funktionern för " Deep Learning in-camera image upscaling and noise reduction".

Funktionen kommer även finnas tillgänglig att använda som ett plugin till Lightroom genom funktionerna för "Canons Neural Network Image Processing" som finns i Canon DPP.

Fler förbättringar

Den elektroniska sökaren har en upplösning på 5,76M och ska även vara upp till två gånger ljusstarkare än den hos Canon EOS R5.

Nytt är även "anti-fog"-designen för sökare, eller anti-fukt-designen för fotografering i fuktiga, varma eller regniga miljöer. Sökaren leder bort fukten så den inte hindrar sikten för ögat och ska därmed vara lättare att använda vid tillfällen där den tidigare sökardesignen fångat upp fukten och immat igen glaset.

Kameran stödjer wifi 6E/11ax 6 GHz inbyggt i kamerahuset och dubbelkanalig överföring av media via FTP.  Tillsammans med ett batterigrepp ges även möjlighet till stöd för uppkopplat trådbunden överföring på 2,5 gigabit via ethernet.

Canon har även förbättrat sin bildstabilisering via sensorshift, som nu ger upp till 8,5 stegs kompensation i bildens centrala del och upp till 7,5 steg i bildens ytterkant, beroende på vilket objektiv som används. Blixtsynken är förbättrad till 1/200s.

Batterigrepp med inbyggd fläkt.
Överföring via FTP.

Kameran har plats för ett CFexpress Typ B-kort upp till 2 TB och är kompatibel med CFexpress specifikation 2.0 och VPG400, samt plats för ett SD-kort av UHS-II-typ. Det går även att dela upp så att video i exempelvis 8K spelas in på CF-expresskortet och en proxy-fil till SD-kortet.

 

Canon EOS R5 Mark II har ett rekommenderat pris på 57 999 kronor inklusive moms. Batterigreppet Canon BG-R20 (kompatibelt med Canon EOS R5, R6 och R6 Mark II) kostar 6 899 kronor inklusive moms. Canon BG-R20EP (med ethernet-kontakt) kostar 9 649 kronor inklusive moms. 

Säljstart är slutet av augusti 2024. Här kan du läsa om samtidigt släppta flaggskeppskameran Canon EOS R1.

PRESSMEDDELANDE: Canon lanserar flaggskeppet EOS R1 och den avancerade EOS R5 Mark II – kamerorna som sätter ny standard för prestanda och kreativitet

Stockholm, den 17 juli 2024 – Canon lanserar sina efterlängtade fanbärare för EOS R-systemet – EOS R1 och EOS R5 Mark II, som tar professionell fotografi och film till nya nivåer. Båda kamerorna har oöverträffad prestanda, fantastiskt flexibla processer för arbetsflöden och en intuitiv användarupplevelse, med stödtekniker som drivs av den nya bildplattformen Accelerated Capture och Deep Learning. 

EOS R1 har avancerade funktioner för nyhets- och sportfotografer så att de kan ta den viktigaste bilden direkt, medan EOS R5 Mark II är designad för hybridproffs som skapar kreativa projekt. Morten Nørremølle, Country Director - Canon Nordic & Baltic, Imaging Technologies & Communications Group (ITCG) kommenterar: 

”För 35 år sedan omdefinierade Canon EOS-1-serien professionell fotografi. Idag presenterar vi stolt Canon-kamerorna EOS R1 och EOS R5 Mark II, som firar vårt arv med banbrytande teknik. EOS R-systemet lanserades 2018 och är utformat för att uppfylla alla bildbehov, vilket gör det till både proffs och entusiasters val. De modeller som lanseras idag har spännande funktioner för nästa generations kreativa storytellers. Vårt engagemang sträcker sig bortom kameror och fokuserar på bildskapandets framtid." 

EOS R1 och EOS R5 Mark II – de mest efterlängtade versionerna i kameraserien EOS R 

Lanseringen av fullformatskamerorna EOS R1 och EOS R5 Mark II är ett monumentalt ögonblick i Canons historia – EOS R1 är den första kameran i EOS R-sortimentets EOS-1-serie, som är känd för sin mångåriga höga prestanda och tillförlitlighet. EOS R5 Mark II efterträder den mycket lovordade EOS R5, som kombinerade hög upplösning, hastighet och filmer i 8k. 

För första gången introduceras båda kameramodellerna med den nya bildplattformen Accelerated Capture som består av en ny processor, DIGIC Accelerator, och den välkända högpresterande DIGIC X-bildprocessorn samt nyutvecklade bildsensorer med hög hastighet. 

DIGIC Accelerator lades nyligen till för att stödja bearbetning av stora datavolymer, tillsammans med Deep Learning. Den här kombinationen ger högre prestanda och nya funktioner inom flera områden, inklusive autofokus, serietagning och bildkvalitet. 

Tack vare den nya bildplattformen har både EOS R1 och EOS R5 Mark II utrustats med den senaste versionen av Dual Pixel CMOS – Dual Pixel Intelligent AF. Fler förbättringar ingår, till exempel möjlighet att spåra objekt ännu mer noggrant genom att identifiera spelarnas ansikte och överkropp och undvika hinder eller andra spelare. Användare kan också registrera speciella ansikten och alltid spåra och prioritera just dessa framför andra spelare. 

Det nya läget action-prioritet identifierar automatiskt vanliga actionrörelser i basketboll, fotboll och volleyboll, identifierar och spårar huvudobjektet i snabba och dynamiska situationer och fångar det vinnande ögonblicket. 

Ögonstyrd AF finns nu för första gången i EOS R5 Mark II, dubbelt förbättrad jämfört med EOS R3 i båda modellerna. Här finns också en sensor med högre pixelantal, förbättrade LED dioder, ett större område för ögonigenkänning, och en uppdaterad igenkänningsalgoritm som skapar ett unikt och intuitivt sätt att välja ett motiv som ska spåras i en komplex scen. 

De nya bildsensorerna med hög hastighet ger EOS R1 och EOS R5 Mark II snabbare tagningar och snabbare sensoravläsning, med 40 % minskning av rolling shutter för EOS R1 jämfört med EOS R3 – resultatet blir på samma nivå som med den mekaniska slutaren i EOS-1D X Mark III. Med en liknande 60 % reduktion i EOS R5 Mark II så är båda modellerna mycket kapabla att fånga action utan att bildkvaliteten eller det dynamiska omfånget reduceras. Kamerornas funktion för förhandstagning av bildserier tar upp till 20 bilder (EOS R1) och 15 bilder (EOS R5 Mark II) i HEIF/JPEG- eller RAW-format i vilken bildfrekvens som helst innan avtryckaren trycks ned, så att det viktigaste ögonblicket fångas in även om man just missade det. Båda kamerorna har stora, ljusstarka blackout-fria sökare. EOS R1 har den högsta upplösningen med 9,44 miljoner punkter och R5 Mark II har dubbel ljusstyrka jämfört med EOS R5. 

Med den nya bildplattformen får EOS R1 och EOS R5 Mark II förbättrad bildkvalitet med Deep Learning för uppskalning och brusreducering i kameran. Detta ger ytterligare fyra gångers upplösning eller brusreducering direkt i kameran när formaten JPEG eller HEIF används. Användare kan också beskära och förbättra direkt i kameran, så att det blir mycket enklare att skicka ut foton utan att behöva redigera via separata applikationer. 

Båda kamerorna har upp till 8,5 stegs bildstabiliseringi med effektiv tagningskapacitet, speciellt i svagt ljus eller i andra besvärliga förhållanden. 

Filmare kan spela in med EOS R1 och EOS R5 Mark II med 12-bitars RAW-inspelning internt till minneskortet och även använda Cinema EOS Movie Recording-format tillsammans med Canon Log 2 och 3 med proxy-inspelning, som nu stöds fullt ut mellan två kort, och fyra ljudkanaler. Det här tar professionell filmproduktion till nya höjder och levererar enastående kvalitet och kreativ flexibilitet, oavsett scenarier. Kamerorna kan också spela in högupplösta stillbilder och film i Full HD samtidigt, med möjlighet att spela in externt via HDMI typ A-anslutningarna i båda kamerorna. 

Som stöd till yrkesfotografers arbetsflöde finns flera funktioner för att säkerställa snabb och stabil anslutning och felsäkra alternativ, med flera vägar till bild-/filmdestinationer för att arkivera nyheter med stöd för C2PA-innehållsformatii eller för att granska de första delarna i en film. Stöd finns också för namngivning av filer enligt branschstandard, för separata foto-/filmmappar och avancerad taggning i standarden News ML-G2. Båda kamerorna stöder Wi-Fi6E/11ax 6 GHz direkt i kameran, något som gör dem först ut i EOS-seriens kameror att kunna erbjuda nya nivåer för överföringshastighet. EOS R1 stöder också Ethernet-anslutning med 2,5 Gb/sek och Dual-Threaded FTP i direkt i kameran. EOS R5 Mark II ger 2,5 Gb/sek Ethernet via ett tillvalsgrepp. 

Introducerar EOS R1 – Canons nya flaggskeppskamera 

Det är 35 år sedan den ursprungliga EOS-1 introducerades. EOS R1 för arvet av kameror vidare, som representerar det idealiska alternativet för professionella fotografer över hela världen – tack vare sin banbrytande autofokus, hastighet, pålitlighet och hållbarhet. 

EOS R1 är konstruerad för fotografer som bevakar elitsporter och säkerställer att inte ett ögonblick går förlorat i den snabbt föränderliga världen av sport- och nyhetsfotografering. Autofokus tillsammans med hastighet är nyckeln för att kunna åstadkomma tidigare ej uppnåbara resultat. EOS R1 är utrustad med ett nytt unikt och banbrytande autofokussystem med korssensorer. Det betyder att kameran utmärker sig i utmanande förhållanden, till exempel vid tagning genom ett tennisnät, när man väljer ut mindre motiv och låser på vertikala detaljer i situationer där horisontella detaljer saknas i motivet under AF-området. Den här senaste tekniken är den första i sitt slag för Canon och kräver ett helt nytt arrangemang av Dual Pixel CMOS AF-sensorer, där individuella pixlar roteras 90 grader för att kunna ge AF spårningskänslighet längs sensorns vertikala och horisontella axel, och erbjuda användarna snabba och korrekta resultat och möjlighet att fånga en bild som tidigare kunnat missats. 

Kameran har en enastående tyst elektronisk slutare och AF-spårning samt 20 bilders förhandstagning, så att användarna kan följa en scen utan att kompromissa med bildkvaliteten. 24,2 megapixels upplösning levererar snabb och exceptionell prestanda. 96 megapixels uppnås också direkt i kameran med Deep Learning och uppskalning och brusreducering. Högre hastigheter för blixtsynkronisering upp till 1/400 av en sekund samt förbättrad vitbalans och exponeringsmätning ger mer enhetlighet och flexibilitet för många olika genrer. 

EOS R1 har också hybridmultimediafunktioner i 6k upplösning med 60 bilder per sekund eller 4k med 120 bilder per sekund, tillsammans med Full HD och 240 bilder per sekund. 

Kameran klarar riktigt tuffa förhållanden och har ett nydesignat vädertåligt kamerahus med förnyat yttre hölje och integrerat vertikalt handgrepp. En högupplöst elektronisk sökare med imskydd och ett stort sökarokular gör det bekvämt att använda kameran under längre sportfotograferingar. Ett nytt tillägg är tvåstegsknappen AF-ON, som ger direkt aktivering av två programmerbara funktioner via en knapp, så att fotograferna snabbt kan svara på föränderliga händelser rakt framför dem. 

Presenterar EOS R5 Mark II, en högsta nivå av allsidig flexibilitet och hybridkreativitet 

EOS R5 Mark II bygger vidare på arvet från EOS R5 och tänjer på gränserna för vad som är möjligt inom kommande genrer. Den inriktar sig på kreativa storytellers och hybridanvändare som vill utveckla sina projekt och är det ultimata verktyget för mängder av tillämpningar, från djurliv till bröllop, dokumentering av event, filminspelning och nyhetsrapportering. 

EOS R5 Mark II fångar snabbrörliga motiv utan att kompromissa med högkvalitativa detaljer och den har en ny revolutionerande bakbelyst stackad sensordesign med hela 45 megapixels upplösning. Autofokusspårning och en elektronisk slutare för 30 bilder per sekund med reducerad rolling shutter innebär att användarna verkligen kan utmärka sig i situationer där allt händer snabbt. Läget för förhandstagning av bildserier tar 15 bilder redan innan avtryckaren trycks ned, och avancerad uppskalning kan uppnå upp till 180 megapixlar med exceptionell brusreducering, och bevara de allra finaste detaljerna. 

Smidiga funktioner för hybridmultimedia utgör själva kärnan i EOS R5 Mark II, liksom större synergi med Canons Cinema EOS-serie med delade funktioner och format. Med förbättringar utifrån EOS R5, har EOS R5 Mark II nu 8k 60p upplösning i sensorns hela bredd och 12-bitars RAW-inspelning internt, tillsammans med 4k film med upp till 120p med ljud. Det nyligen introducerade greppet med kylfläkt är speciellt framtaget för att förlänga tagningsperioder när det gäller att dokumentera event, intervjua och skapa högkvalitativ livestreaming. 

Möjligheten att spela in videoproxies, namngivning av filer enligt branschstandard samt strukturerade mappar förbättrar efterbearbetningen av arbetsflödena. Att fotografera virtuell verklighet har också underlättats genom bättre förhandsgranskning och playback-navigering. 

Ett nytt LP-E6P-batteri med högre prestanda och det värmeavledande och tåliga kamerahuset i magnesiumlegering ser till att EOS R5 Mark II står redo för alla utmaningar, även i oförutsägbara väderförhållanden. 

EOS R5 Mark II har en kompakt och lätt design med viktiga förbättringar som en imskyddad, två gånger ljusstarkare sökare och en större öppning som gör den till ett oumbärligt verktyg för hybridkreatörer som vill ha topprestanda och flexibilitet i ett enda paket. 

En ny generation av produkter i EOS R-systemet banar vägen 

Tillsammans representerar EOS R1 och EOS R5 Mark II ett komplett professionellt kamerapar med bästa pålitlighet och hastighet som matchas av flexibilitet och praktisk användning. De här nya kamerorna ingår i en grupp av nyligen lanserade kameror i EOS R-systemet och RF-objektiv, något som befäster Canons engagemang för att leverera spetsteknik för kreativa storytellers i alla olika foto- och filmgenrer. 

EOS R1 kommer att finnas tillgänglig från november 2024, med ett rekommenderat pris inklusive moms på 91 299 kronor. Och EOS R5 Mark II kommer att finnas tillgänglig från slutet av augusti 2024, med ett rekommenderat pris inklusive moms på 57 999 kronor. 

Mer information om EOS R1 och EOS R5 Mark II finns på: 

https://www.canon.se/cameras/eos-r1/ 

https://www.canon.se/cameras/eos-r1/specifications/ 

https://www.canon.se/cameras/eos-r5-mark-ii/ 

https://www.canon.se/cameras/eos-r5-mark-ii/specifications/ 

SPECIFICATIONS

IMAGE SENSOR
Type36 x 24 mm Full Frame back-illuminated stacked CMOS sensor
Effective PixelsApprox. 45 megapixels
Total PixelsApprox. 50.3 megapixels
Aspect Ratio03:02
Low-Pass FilterBuilt-in/Fixed
Sensor CleaningEOS integrated cleaning system
Colour Filter TypeRGB Primary Colour
Sensor Shift-ISYes, up to 8.5-Stops advantage at the center and 7.5-stops peripheral depending on the lens used1
IMAGE PROCESSOR
TypeDIGIC Accelerator and DIGIC X
LENS
Lens MountRF / RF-S
EF and EF-S lenses can be attached using: Mount Adapter EF-EOS R Control Ring Mount Adapter EF-EOS R, Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R
EF-M lenses are not compatible
Focal LengthEquivalent to 1.0x the focal length of the lens with RF and EF lenses, 1.6x with EF-S and RF-S lenses.
Image Stabilisation
FOCUSING
TypeDual Pixel Intelligent AF
AF System/Points100% horizontal and 100% vertical with Face + Tracking and Auto Selection modes2
100% horizontal and 90% vertical with manual selection and large zone modes
AF Working RangeEV -6.5 –21 (at 23°C & ISO100)3
AF ModesOne Shot, Servo AF, AI Focus AF (in A+ Scene Intelligent Auto mode )
AF Methods
AF Point SelectionAutomatic selection: Face + tracking. 1053 Available AF areas when automatically selected
Manual selection: Spot AF
Manual selection: 1-point AF (AF frame size can be changed) 5850 (stills)/ (4500) movie AF positions available
Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right)
Manual selection: AF point Expansion surrounding
Manual selection: Flexible Zone AF 1-3 (all AF points divided into minimum 9 to 999 maximum focusing zones, where the width and hight is also adjustable)
Manual selection: Whole area AF
Manual selection: Spot AF (Whole area tracking servo AF OFF)
Manual selection: 1-point AF (Whole area tracking servo AF OFF)
Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) (Whole area tracking servo AF OFF)
Manual selection: AF point Expansion surrounding (Whole area tracking servo AF OFF)
AF TrackingHumans (Eyes, Face, Head, Upper half of body, Body), Animals (Dogs, Cats, Birds and Horses) or Vehicles (Racing cars or Motor bikes, Airplanes and Trains), Register People Priority (up to 10 x 10 registered people), Action Priority4 (Football, Basketball, Volleyball)
Supported actions:
- Soccer: Shoot, header, short pass, long pass, dribble, clear, place kick, save by keeper, throw in, sliding tackle
- Basketball: Shoot, rebound, pass, dribble, free throw, jump ball
- Volleyball: Spike, toss, receive, serve
AF LockLocked when shutter button is pressed halfway or AF ON is pressed in One Shot AF mode. Using customised button set to AF stop in AI servo
AF Assist BeamEmitted by built in LED or optional dedicated Speedlite (flash)
Manual FocusSelected on lens
Focus Bracketing
AF Microadjustment
EXPOSURE CONTROL
Metering ModesReal-time with image sensor, 6144-zone metering.
(1)Evaluative metering (linked to All AF points)
(2)Partial metering (Approx. 9.5% of screen at centre)
(3) Spot metering: Centre spot metering (Approx. 5.3% screen at centre) AF point-linked spot metering not provided
(4)Centre weighted average metering
Metering Brightness RangeEV -3 – 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering)
AE LockAuto: AE lock takes effect when focus is achieved
Manual: By AE lock button in P, Av, Fv, Tv and M modes
Exposure Compensation`+/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments (can be combined with AEB)
AEB+/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments
Anti-Flicker ShootingYes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum continuous shooting speed may decrease available with both electronic and mechanical shutter
High Frequency anti flicker shooting for M and TV modes
Electronic 1st-curtain: 1/50.0 to 1/2048.0 sec.
Electronic shutter: 1/50.0 to 1/8192.0 sec.
Movie recording: 1/50.0 to 1/8192.0 sec. (NTSC/PAL)
Maximum continuous shooting speed may decrease.
ISO SensitivityAuto 100-51200 (in 1/3-stop or 1 stop increments)
ISO can be expanded to L:50, H1:1024005
SHUTTER
TypeElectronically-controlled focal-plane shutter and Electronic shutter function on sensor
Electronic Shutter Type
Speed30-1/8000 sec (1/2 or 1/3 stop increments), Bulb (Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode)
Shutter ReleaseSoft touch electromagnetic release
WHITE BALANCE
TypeAuto white balance with the imaging sensor supported by deep learning technology
AWB (Ambience priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluorescent light, Flash, Custom, Colour Temperature Setting
SettingsWhite balance compensation:
1.Blue/Amber +/-9
2.Magenta/Green +/-9
Shift
Custom White BalanceYes, 5 setting can be registered
WB Bracketing`+/-3 levels in single level increments 3, 2, 5 or 7 bracketed images per shutter release
Selectable Blue/Amber bias or Magenta/Green bias
VIEWFINDER
Type0.5-inch OLED colour EVF
EVF Refresh Rate
Dot Count5.76 Million dots (1600x1200)
Coverage (Vertical/Horizontal)Approx. 100%
MagnificationApprox. 0.76x6
EyepointApprox. 24mm (from eyepiece lens centre)
Dioptre Correction-4 to +2 m-1 (dioptre)
Brightness
Exposure Simulation
Display Settings
Display performancePower saving: 59.94 fps Smooth 119.98 fps , supress low frame rate 60 -119.8fps7 (7 level of brightness)
Sensor
Vertical Display
Viewfinder InformationAF point information, Eye Control pointer, Exposure level indicator, Shooting mode, ISO speed, Shutter speed, Aperture, Number of remaining multiple exposures, Exposure compensation, HDR shooting, Highlight tone priority, Multiple-exposure shooting, Multi Shot Noise Reduction, Number of self-timer shooting, Digital Lens Optimizer, Maximum burst, AF method, Battery level, Electronic level size, Card free space (%) display, AF operation, Exposure simulation, Drive mode, AEB, Metering mode, FEB, Anti-flicker shooting, Still photo cropping, Aspect ratio, Auto Lighting Optimizer, AE lock, Picture Style, Flash-ready, White balance, Flash off, White balance correction, FE lock, Image Quality, High-speed sync, Bluetooth function, Wi-Fi function, Multi-function lock warning, Histogram, Electronic level, Lens information, focus distance scale, vertical exposure scale, Grid,
Depth of Field PreviewYes, via customised button
Eyepiece Shutter
LCD MONITOR
Type8.0 cm (3.2") TFT colour LCD, Approx. 2.1 million dots
CoverageApprox. 100%
Viewing Angle Horizontally/VerticallyApprox. 170° vertically and horizontally
CoatingAnti-smudge.
Brightness AdjustmentManual: Adjustable to one of seven levels
Colour Tone Adjustment: 4 settings
Touch-Screen OperationsCapacitive method with menu functions, Quick Control settings, playback operations, and magnified display. AF point selection in still and Movies, touch shutter is possible in still photo shooting.
Display Options(1)Basic Camera settings
(2)Advance Camera settings
(3)Camera settings plus histogram and dual level display
(4)No info
(5)Quick Control Screen
(6) Off
FLASH
Built-in Flash GN (ISO 100, meters)
Built-in Flash Coverage
Built-in Flash Recycle Time
ModesE-TTL II flash metering, Manual flash, MULTI flash (stroboscopic), Auto external flash metering, Manual external flash metering
Red-Eye Reduction
X-SyncWhen [Cropping/aspect ratio: Full-frame/1:1/4:3/16:9] is set: 1/200 sec mechanical shutter / 1/250 electronic 1st curtain, 1/160 sec Electronic shutter
When [Cropping/aspect ratio: 1.6x (crop)] is set: 1/250 sec mechanical shutter / 1/320 electronic 1st curtain, 1/250 sec Electronic shutter8
Flash Exposure Compensation'+/- 3EV in 1/3 increments with EX and EL series Speedlite flashes
Flash Exposure Bracketing'+/- 3EV in 1/3 increments with EX and EL series Speedlite flashes
Flash Exposure LockYes
Second Curtain SynchronisationYes, via Speedlite
Hot Shoe/PC TerminalYes/Yes and Multi-function shoe
External Flash CompatibilityEL series Speedlites, EX series Speedlites, Macrolites, Wireless multi-flash support
External Flash Controlvia camera menu screen
SHOOTING
ModesStills; Flexible priority AE, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3)
Movie: Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, and Custom (x3)
Special Scene Modes
Creative Filters
Picture StylesAuto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Colour SpaceSDR: sRGB and Adobe RGB HDR PQ: BT.2020
Highlight Tone Priority (3 settings)
Auto Lighting Optimizer (4 settings)
Long exposure noise reduction (3 settings) (still only)
Clarity
High ISO speed noise reduction (4 settings) (still and video)
Lens optical correction:
- Peripheral illumination correction, Chromatic aberration correction Distortion correction (during/after still photo shooting, during video only)
- Focus breathing correction(during video only)
- Diffraction correction,
- Digital Lens Optimizer (during/after still photo shooting)
Image ProcessingResize to M, S1, S2
Cropping: JPEG images can be cropped (Aspect ratios 3:2, 4:3, 16:9, 1:1)
Cropping of images
- Switch between vertical and horizontal cropping orientation
- Image straightening
- Cropping frame can be moved using touch screen operation
- Neural Network Upscaling
RAW image processing
Neural Network Noise Reduction
Multiple exposure
HDR
HEIF to Jpeg conversion (inc Batch conversion)
Focus Bracketing and in camera composition
Drive ModesSingle, Continuous High+, Continuous High, Continuous Low, Customisable Continuous shooting speeds, Self-timer (2s+remote, 10s+remote, continuous)
Continuous ShootingMax. Approx. 12 fps. with Mechanical shutter/1st curtain electronic speed maintained for 760 JPEG or 230/95(CFexpress/SD card) RAW images or 30 FPS with electronic shutter speed maintained for 200 JPEG or 93/86(CFexpress/SD card) RAW images9.
Custom Continuous shooting speed with Electronic shutter selectable options 30 / 20 / 15 / 12 / 10 / 7.5 / 5 / 3 / 2 / 1 FPS depending on the drive mode.
Pre-Continuous shooting is possible from 15 shots before the shutter button is fully pressed when the AF is on for 15 shots or more.
Maximum Burst
Intervalometer
Interval TimerBuilt in
FILE TYPE - STILLS
Still Image TypeRAW 14 bit: RAW and C-RAW (Canon original RAW 3rd edition)
JPEG 8 bit: 10 compression options
HEIF 10 bit: 10 compression options
Complies with Exif 2.31 and Design rule for Camera File system 2.0
Complies with Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1
RAW+JPEG/HEIF Simultaneous RecordingYes, any combination of RAW + JPEG or RAW + HEIF possible
Image SizeRAW/ C-RAW:
3:2 ratio 8192x5464, 1.6x (crop) 5088x3392
JPEG/ HEIF:
3:2 ratio (L, RAW, C-RAW) 8192x5464, (M) 6000x4000, (S1) 4176x2784, (S2) 2400x1600
1.6x (crop) (L) 5088x3392, (S2) 2400x1600
4:3 ratio (L) 7280x5464, (M) 5328x4000, (S1) 3712x2784, (S2) 2112x1600
16:9 ratio (L) 8192x4608, (M) 6000x3368, (S1) 4176x2344, (S2) 2400x1344
1:1 ratio (L) 5456x5456, (M) 4000x4000, (S1) 2784x2784, (S2) 1600x1600
In-camera Neural Network Upscaling up to 16384x10928 (179MP)10
FoldersNew folders can be manually created, named and selected
Movie folder structure is adopting the XF-HEVC S / XF-AVC S format
File Numbering(1) Consecutive numbering
(2) Auto-reset
(3) Manual reset
File NamingStill:
Preset code Unique 4-digit character string + 4-digit file number
2 User Presets
Movie:
Adopting the XF-HEVC S / XF-AVC S format
Camera index, Reel number, Clip number, Codec type, Shooting start date, Shooting start time, Random ID, User defined 5 characters, Stream number, (Proxy)
EOS MOVIE
Movie TypeRAW/SRAW Video: 8K DCI(17:9) / 4K DCI(17:9)11
MP4 Video: 8K DCI/UHD (17:9/16:9) 4K DCI/UHD (17:9/16:9), 2K/Full HD (17:9/16:9)
8K/4K/2K/Full HD: XF-HEVC S/H.265, Audio: Linear PCM / AAC
4K/2K/Full HD: MPEG-4 AVC S/H.264, Audio: Linear PCM / AAC
8K RAW 4K RAW: 12bit CRM Audio: Linear PCM / AAC
8K/4K/FullHD Time-lapse movie mode
Movie SizeRAW (Light) (17:9) 8192 x 4320 (59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps)
RAW (Standard) (17:9) 8192 x 4320 (29.97, 25, 24, 23.98 fps)
SRAW (Standard, Light) (17:9) 4096 x 2160 (59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps)
8K DCI (17:9) 8192 x 4320 (29.97, 25, 24, 23.98 fps) 2-3 type of intra or Long GOP
8K UHD (16:9) 7680 x 4320 (29.97, 25, 23.98 fps) 2-3 type of intra or Long GOP
4K DCI (17:9) 4096 x 2160 (119.9, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) 3 type of intra or Long GOP
4K UHD (16:9) 3840 x 2160 (119.9, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) 3 type of intra or Long GOP
2K DCI (17:9) 2048 x 1080 (239.76, 200, 119.9, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) Intra frame or Long GOP
Full HD (16:9) 1920 x 1080 (239.76, 200, 119.9, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) Intra frame or Long GOP
HDR movie recording at up to 59.94p in Normal modes of 4K DCI/UHD, 2K DCI/UHD, Full HD
HDR movie recording at up to 29.97p in Fine modes of 4K DCI/UHD, 2K DCI/UHD, Full HD12
Colour Sampling (Internal recording)8K/ 4K/ 2K/ Full HD - YCbCr4:2:0 or YCbCr4:2:2 8-bit or 10bit
Canon LogCustom Picture:
C1: Canon 709
C2: Canon Log 2
C3: Canon Log 3
C4: PQ
C5: HLG
C6: BT.709 Standard
C7 - C20: User Defined
Picture Styles: Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Movie LengthMax duration 6 hours. (excluding High Frame Rate movies). No 4 GB file limit with exFAT formatted card13.
High Frame Rate MovieMP4 Video:
4K – DCI 4096x2160 / UHD 3840x2160 at 119.9 / 100 fps
2K – DCI 4096x2160 / UHD 3840x2160 at 239.76 / 200 / 119.9 / 100 fps
Full HD 1920 x1080 at 239.76 / 200 / 119.9 / 100 fps14
Frame Grab35.4-megapixel JPEG still image frame grab from 8K DCI movie possible
33.2-megapixel JPEG still image frame grab from 8K UHD movie possible
8.8-megapixel JPEG still image frame grab from 4K DCI movie possible
8.3-megapixel JPEG still image frame grab from 4K UHD movie possible
(HEIF only possible when HDR PQ is set)15
Dual Shooting (Still & Movie):
Movie Output:
Main recording format: XF-AVC S YCC420 8bit
Movie recording size: Full HD (Normal) at 29.97p / 25p (LGOP)
Still Drive mode (JPEG only at the resolution of 8K(7680×4320) and Aspect ratio: Approx. 16:9):
High speed (Max. approx. 7.5 shots/sec. (NTSC), Max. approx. 6.2 shots/sec. (PAL))
Low speed (Max. approx. 5.0 shots/sec. (NTSC), Max. approx. 4.1 shots/sec. (PAL))
Single shooting 16
Bitrate/MbpsCRM:
8K RAW Standard (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): Approx. 2600 Mbps
8K RAW Light (59.94p/50.00p): Approx. 2600 Mbps
8K RAW Light (29.97p): Approx. 1670 Mbps
8K RAW Light (25p): Approx. 1400 Mbps
8K RAW Light (24.00p/23.98p): Approx. 1340 Mbps
4K SRAW Standard (59.94p): Approx. 1860 Mbps
4K SRAW Standard (50p): Approx. 1550 Mbps
4K SRAW Standard (29.97p): Approx. 930 Mbps
4K SRAW Standard (25.00p/24.00p/23.98p): Approx. 780 Mbps
4K SRAW Light (59.94p): Approx. 840 Mbps
4K SRAW Light (50p): Approx. 700 Mbps
4K SRAW Light (29.97p): Approx. 420 Mbps
4K SRAW Light (25.00p/24.00p/23.98p): Approx. 350 Mbps
MP4 8K DCI/UHD Normal:
XF-HEVC S YCC422 10bit
High Quality Intra 24p / 23.98p: Approx. 1920 Mbps
Standard Intra 25p: Approx. 1500 Mbps
Light Intra 25p: Approx. 1000 Mbps
Standard LGOP 25p: Approx. 540 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit Standard LGOP
29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 400 Mbps
MP4 4K DCI/UHD Fine / Normal (Oversampled from 8K / Not oversampled):
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 135 Mbps
XF-HEVC / XF-AVC S S YCC420 10bit / 8bit Standard LGOP
29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 100 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit
High Quality Intra 25p: Approx. 500 Mbps
Standard Intra 25p: Approx. 375 Mbps
Light Intra 25p: Approx. 250 Mbps
Standard LGOP 29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 150 Mbps
MP4 4K DCI/UHD Normal (Not oversampled):
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
119.9p / 100p: Approx. 450 Mbps
59.94p/50.00p: Approx. 225 Mbps
XF-HEVC / XF-AVC S S YCC420 10bit / 8bit Standard LGOP
119.9p / 100p: Approx. 300 Mbps
59.94p/50.00p: Approx. 150 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit
High Quality Intra 50p: Approx. 1000 Mbps
Standard Intra 100p: Approx. 1500 Mbps
Standard Intra 50p: Approx. 750 Mbps
Light Intra 100p: Approx. 1000 Mbps
Light Intra 50p: Approx. 500 Mbps
Standard LGOP 100p: Approx. 500 Mbps
Standard LGOP 50p: Approx. 250 Mbps
MP4 2K DCI / FullHD Fine / Normal (Oversampled from 4K / Not oversampled):
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 50 Mbps
XF-HEVC / XF-AVC S S YCC420 10bit / 8bit Standard LGOP
59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 35 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit
Standard Intra 25p/50p: Approx. 125/250 Mbps
Standard LGOP 59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/24.00p/23.98p: Approx. 50 Mbps
MP4 2K DCI/UHD Normal (Not oversampled):
XF-HEVC S YCC422 10bit Standard LGOP
239.76p / 200p: Approx. 200 Mbps
119.88p / 100p: Approx. 100 Mbps
XF-HEVC / XF-AVC S S YCC420 10bit / 8bit Standard LGOP
239.76p / 200p: Approx. 140 Mbps
119.88p / 100p: Approx. 70 Mbps
XF-AVC S YCC422 10bit
Standard Intra 200p: Approx. 1000 Mbps
Standard Intra 100p: Approx. 500 Mbps
Standard LGOP 200p: Approx. 200 Mbps
Standard LGOP 100p: Approx. 100 Mbps
Proxy movie (2K-DCI Normal / Full HD Normal)
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Standard LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 16 Mbps
XF-HEVC S YCC420 10bit / XF-AVC S YCC420 8bit Light LGOP
59.94p/50p/29.97p/25p/24p/23.98p: Approx. 9 Mbps
Dual Card recordingYes (including Proxy recording)
MicrophoneBuilt-in mono microphone (48 Khz, 24/16-bit x 2 channels)
Audio format:
LPCM / 24 bit / 4CH
AAC / 16 bit / 2CH
HDMI DisplayOutput to external monitor only (output of images and shooting information, images are recorded to the card)
Camera screen and External Monitor output (Simultaneous recording to camera and external recorder, camera screen shows images with shooting information)17
HDMI Output8K RAW or 4K SRAW ProRes recording via HDMI18
4K (DCI) 59.94p / 50p/29.97p /25p/24p/ 23.98p,
4K (UHD) 59.94p / 50p/ 29.97p / 25p / 23.98p,
Full HD 59.94p / 60i / 59.94i / 50p / 50i
480p 59.94p
576p 50p
Uncompressed YCbCr 4:2:2, 10-bit, sound output via HDMI is also possible“
FocusingDual Pixel Intelligent AF with Eye/Face Detection and Tracking AF (people, animals and vehicles) , Movie Servo AF, Manual Focus
ISOAuto: 100-25600, H: up to 51200 (when custom picture is off)
Manual: 100-25600, H: up to 51200 (when custom picture is off)
OTHER FEATURES
NETWORK OPTIONSCommunication functions:
- Via Wi-Fi: FTP, FTPS, SFTP, EOS Utility, image.canon, Sync time between cameras, Camera Connect, Streaming services, Content Transfer Professional, Linked shooting, Camera Control API
- Via Bluetooth: Camera Connect, BR-E1
- Via USB: EOS Utility, Camera Connect, Content Transfer Professional, Video calls/streaming (UVC/UAC)
- Via Ethernet: FTP, FTPS, SFTP, EOS Utility, Sync time between cameras, Camera Control API
Simultaneous use of communication functions:
- FTP (wireless LAN) + EOS Utility (wireless LAN)
- FTP (wired LAN) + EOS Utility (wired LAN)
- FTP (wireless LAN) + EOS Utility (USB)
- FTP (wired LAN) + EOS Utility (USB)
Metadata TagUser copyright information (can be set in camera)
Image rating (0-5 stars)
IPTC data (registered with EOS Utility)
IPTC data (via CTP app)
IPTC IIM (via CTP app)
NewsML-G2 (News Metadata) (via CTP app)
Image transfer with caption (Caption registered with EOS Utility)
Blur/Out-of-Focus image detection data19
LCD Panel/IlluminationYes/Yes
Water/Dust ResistanceYes 20
Voice MemoYes
Intelligent Orientation SensorYes
Playback Zoom1.5x - 10x in 15 steps / on high resolution image (Upscaled image): 1.5x to 35x (22 levels)
Display Formats(1) Single image
(2) Single image with information (2 levels)
Basic - Shooting information (shutter speed, aperture, ISO and Image quality)
Detailed - Shooting information (shutter speed, aperture, ISO, metering Image, quality and file size), Lens information,
Brightness and RGB histogram, Waveform monitor(movie mode only), White balance, Picture Style, Colour space and noise reduction, Lens optical correction, GPS information, IPTC information
(3) 4 image index
(4) 9 image index
(5) 36 image index
(6) 100 image index
(7) Jump Display (1, 10 or 100 images, start of burst sequence Date, Folder, Movies, Stills, Protected images, Rating)
(8) Movie edit
(9) RAW processing
(10) Rating
Slide ShowImage selection: All images, by Date, by Folder, Movies, Stills, Protected images or Rating
Playback time: 1/2/3/5/10 or 20 seconds
Repeat: On/Off
HistogramBrightness: Yes RGB: Yes
Highlight AlertYes
Image EraseSelect and erase images / Select range / All images in folder / All images on card / All found images (only during image search), Images transmitted via FTP
Image Erase ProtectionErase protection of Select images / Select range / All images in folder / Unprotect all images in folder / All images on card / Unprotect all images on card / All found images / Unprotect all found images (only during image search)
Self Timer2 or 10 sec.
Menu Categories(1) Shooting menu
(2) AF Menu
(3) Playback menu
(4) Communication Function (Network)
(5) Function settings (Setup menu)
(6) Customize controls
(7) Custom Functions menu
(8) My Menu
Menu Languages29 Languages English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Vietnamese, Hindi, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Malay, Indonesia and Japanese
Firmware UpdateUpdate possible by the user using Camera Connect app or EOS Utility (Camera, Lens, External Speedlite, BLE remote control, Lens adapter, Power zoom adapter, multi-function shoe compatible accessories)
INTERFACE
ComputerSuperSpeed Plus USB 3.2 Gen 2 USB Type-C® connector
Wi-FiWireless LAN (IEEE 802.11ax 2×2 MIMO) (6 GHz / 5 GHz / 2.4 GHz)21, with Bluetooth 5.3 support
OtherHDMI out (Type A, HDMI-CEC not supported), RJ-45 Ethernet terminal for 2.5 GBASE-T wired LAN, External Microphone In (Stereo mini jack), Headphone socket (Stereo mini jack), N3-type terminal (remote control terminal), PC Sync terminal.
GPS:
GPS satellites (American)
GLONASS satellites (Russian)
MICHIBIKI Quasi-Zenith Satellites (Japanese)
DIRECT PRINT
Canon Printers
PictBridgeNot supported
STORAGE
Type1x CFexpress type B maximum capacity 2TB (compatible with CFexpress 2.0 and VPG400)
1x SD/SDHC/SDXC and UHS-II
SUPPORTED OPERATING SYSTEM
PCWindows 10 and Windows 11 (tablet mode not supported)
MacintoshmacOS 12 / 13 /14
SOFTWARE
Image ProcessingDigital Photo Professional 4.19.10 or later
Digital Photo Professional Express mobile app 1.10.10 or later (iOS only)
OtherEOS Utility 3.18.10 or later (incl. Remote Capture), Picture Style Editor, EOS Lens Registration Tool, EOS Web Service Registration Tool, Canon Camera connect app 3.2.10 or later (iOS/Android), Content Transfer Professional app (iOS/Android).
POWER SOURCE
BatteriesRechargeable Li-ion Battery LP-E6P (supplied)22
Battery LifeWith LCD Approx. 630 shots (at 23°C)23
With Viewfinder Approx. 340 shots (at 23°C)23
Battery Indicator6 levels + percentage
Power SavingPower turns off after 30 seconds, 1, 3, 5, 10 or 30mins
Power Supply & Battery ChargersBattery charger LC-E6E (supplied), Car Battery Charger CBC-E6, CD Coupler DR-E6P24, PD-E2 USB power adapter, PD-E1 USB power adapter25
ACCESSORIES
Wireless File Transmitter
Cases / Straps
LensesAll RF and RF-S lenses (EF & EF-S via Lens adapters)
Lens AdaptersEF TO EOS R ADAPTER, EF TO EOS R ADAPTER WITH CONTROL RING, EF TO EOS R Drop in filter ADAPTER
FlashCanon Speedlite (EL-126, EL-5 EL-100, 90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 430EX III 470EX-AI, 550EX, 580EX26, 580EX II26, 600EX26, 600EX-RT26, 600EX-II-RT26, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Ring Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Macro Twin Lite MT-26EX Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite Transmitter ST-E3-RT26, Speedlite Transmitter ST-E3-RT V226, Speedlite Transmitter ST- E10)
Battery GripBG-R20 battery grip27, BG-R20EP battery grip28, CF-R20EP Cooling Fan29
Remote Controller/SwitchRemote Switch RS-80N3, Timer Remote Controller TC-80N3, Remote control with N3 type socket, Speedlite 600EX-II-RT. Speedlite EL-1 and BR-E1 Bluetooth remote
OtherGP-E2 GPS receiver30 (digital compass not supported), Eyecup ER-KE, Multi-Function Shoe Adapter AD- E1, Multi-Function Shoe Directional Stereo Microphone DM-E1D (Mic), Multi-Function Shoe Adapter for Smartphone Link AD-P1 for Android, Stereo Microphone DM-E1 / DM-E100, Tascam CA-XLR2d-C XLR microphone adapter, Rain Cover small ERC-R5S, Rain Cover large ERC-R5L, Protecting Cloth PC-E1, Hand Strap E2, Shoe cover ER-SC1, Shoe cover ER-SC2, Shoe cover ER-SC3, Tripod Grip HG-100TBR31, Interface Cable IFC-100U, Interface Cable IFC-400U
PHYSICAL SPECIFICATIONS
Body MaterialsMagnesium Alloy body and Chassis with some components consisting of polycarbonate with glass fibre
Operating Environment1 – 40 °C, 85% or less humidity
Dimensions (WxHxD)Approx. 138.5×101.2×93.5 mm
Weight (body only)Approx. 656 g (746 g with card and battery)