intervju / TEKNIK

Så fungerar nya autofokusen i Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II

När Canon EOS R1 & EOS R5 Mark II lanserades fick Kamera & Bild en exklusiv intervju med Canon Europas produktspecialist för att få reda på mer om hur kamerornas avancerade autofokus utvecklats – och planerna framöver.

De två kamerorna Canon EOS R1 och R5 Mark II är på sätt och vis mycket lika varandra, mycket på grund av att de delar samma teknik i grunden eftersom de utvecklats och förbättrats samtidigt. Dessutom har de fått helt ny teknik gällande hur autofokusen fungerar jämfört med föregångarna. 

Mark Fensome, Senior Product Specialist, Canon Europe och John Maurice, Product Marketing Manager, Canon Europe berättar bland annat att man bytt plattform för utvecklingen av kamerorna, något som gör att EOS R1 och EOS R5 Mark II både delar nya möjligheter till funktioner, samtidigt som de äldre EOS R-kamerorna inte kan dela samma funktioner på alla plan.

Bland annat är autofokusen en sådan funktion, något som nu med den nya versionens teknik och utveckling går under namnet "Accelerated Capture". Allt handlar om datahanteringen som utför beräkningar för autofokusen och kan analysera det som händer i scenen för att förutsäga nästa händelse. 

De två kamerorna Canon EOS R1 och R5 Mark II är på sätt och vis mycket lika varandra, mycket på grund av att de delar samma teknik i grunden eftersom de utvecklats och förbättrats samtidigt. Dessutom har de fått helt ny teknik gällande hur autofokusen fungerar jämfört med föregångarna. 

Mark Fensome, Senior Product Specialist, Canon Europe och John Maurice, Product Marketing Manager, Canon Europe berättar bland annat att man bytt plattform för utvecklingen av kamerorna, något som gör att EOS R1 och EOS R5 Mark II både delar nya möjligheter till funktioner, samtidigt som de äldre EOS R-kamerorna inte kan dela samma funktioner på alla plan.

Mark Fensome, Senior Product Specialist, Canon Europe och John Maurice, Product Marketing Manager, Canon Europe berättar mer om autofokusen hos Canon EOS R1 och EOS R5 Mark II.

Bland annat är autofokusen en sådan funktion, något som nu med den nya versionens teknik och utveckling går under namnet "Accelerated Capture". Allt handlar om datahanteringen som utför beräkningar för autofokusen och kan analysera det som händer i scenen för att förutsäga nästa händelse. 

– Exempelvis har vi inställningarna för sport i Canon EOS R1, där vi utvecklat stöd för olika sporter, som basket, volleyboll och fotboll – där vi just nu överväger vilka som ska vara med. De vi har nu är relaterade till action, förklarar Mark.

Det Mark pekar på är att kamerorna har den nya funktionen Action Priority, något som gör som det låter: olika sporters händelser kan prioriteras, och just nu är valbara sporter fotboll, basket och volleyboll, där huvudmotivet med bollen automatiskt får prioriterad fokus. Även ögon, ansikten och torso kan identifieras snabbt i sportläget, göra sitt jobb, sätta fokus, ta bilden och spara ned den.

Kameran känner igen situationen.
Bild från sökaren i EOS R1 under match.

– Vi har exempelvis också funderat på hur vi kan utveckla autofokusen för andra fotograferingstyper. Men om vi kollar på exempelvis wildlife så kan man enkelt använda standardinställningen för följande autofokus, den fungerar bra och har även passande funktioner för pre-capture, pre-recording och djurigenkänning, fortsätter Mark, som berättar hur man utvecklat tankarna kring autofokusen för att göra den bättre, under tre års tid.

Det som de nya algoritmerna gör är att sätta upp en rad med regler för kameran hur den den ska bete sig när den upptäcker olika situationer.

– Autofokusen kollar var bollen är, kollar positioner, och kan detektera skott, passningar, dribbling och hopp i basket … för fotboll identifierar den nickning, passning, långpass, dribbling – för att ta några exempel. Dessutom kollar den färg på tröjan och känner igen spelare runt bollen, förklarar John.

Autofokusen måste också fungera felfritt i alla lägen för att fotografen ska få iväg en skarp, bra bild direkt till redaktionen, något som gör att vi kommer in på hur viktigt det är att bildens skärpa sitter direkt.

– Fotografen är under tidspress och kanske måste leverera bilder, kunna välja bilder – och då blir så klart mängden bilden man får ett problem. Vi kan nu sortera ut de bilder som är ur fokus så att de försvinner ur urvalet, vilket förenklar en del. Vi är ju väl medvetna om seriebildstagnings-problemet, förklarar Mark.

Som avslutning förklarar Mark och John att det också var dessa delar som gjorde att Canon EOS R1 fick den upplösning den fick – det var helt enkelt en upplösning på 24 megapixlar som var den perfekta storleken enligt de byråer som de pratade med.