FOTOTÄVLING
Årets Selfie 2024 – tävla med Fotografiska & din selfie
Sitter du på en guld-selfie av sällan skådat slag? Då kan du tävla med den i Fotografiskas fototävling.
Sitter du på en unik, oväntad, spektakulär eller rolig selfie tagen det senaste året kan du skicka in din selfie på denna länk. Ditt tävlingsbidrag skickas in mellan den 7 mars och 21 mars. Därefter kommer en jury utse tio finalister som hela svenska folket får rösta på fram till och med den 12 april då vinnaren avtäcks på Fotografiska Stockholm.
”Selfies är ett globalt fenomen och en viktig del av fotohistorien ända sedan 1839, då den första selfien ska ha tagits. Idag har den här typen av självuttryck blivit en del av nästan allas vardag och tillgänglig för så många fler. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna lansera Årets selfie där vi hoppas att få visa hela Sveriges selfies, och samtidigt berätta något om vår nutid”, säger Fotografiskas VD Elin Frendberg.
Många unga svenskar tar tusentals selfies om året
Fotografiska Stockholms nya installation ’The Selfie Matter’ är en kulturupplevelse som utforskar selfiens nutid och historia och visar några av världens mest kända selfies. Som en del av installationen har Snapchat skapat en unik AR-spegel där du kan ta dina egna selfies inspirerade av olika årtionden. En färsk undersökning visar att selfie-trenden är stark i Sverige; särskilt bland de yngsta, i en tid när selfiens betydelse och dess plats i vårt samhälle är starkare än någonsin.
En nyligen genomförd riksrepresentativ undersökning, gjord av Norstat på uppdrag av Snapchat bland 1000 svenskar, visar att var tredje svensk tar en selfie minst en gång i månaden eller oftare. Och inte överraskande är selfie-trenden starkast bland de yngsta.
– Bland dem mellan 18 och 29 år säger 62 procent att de tar en selfie minst en gång i månaden. Samtidigt säger hela 22 procent att de tar selfies dagligen, och 8 procent säger att de tar mer än 10 selfies dagligen. Detta är en del av den moderna kommunikationsformen bland unga idag. Selfies är inte bara en form av självuttryck; de är ett kraftfullt sätt för människor över hela världen att kommunicera, skapa gemenskap och visa sin unika identitet. Genom vår medverkan i ’The Selfie Matter’ hoppas vi inspirera till en djupare förståelse och uppskattning av selfiens roll i vår digitala tidsålder, säger Pia Tandrum, GM på Snapchat Nordic.
Tack vare över 4 miljoner aktiva användare varje månad i Sverige, varav över 60 procent interagerar med AR-objektiv på Snapchat dagligen, är Snapchat väl medvetna om den moderna selfiens popularitet i Sverige.
– Det passar också bra att genomföra denna installation i selfiestaden Stockholm, då undersökningen visar att Stockholmsregionen är den region som det finns flest selfie-tagare i. Hela 85 procent av stockholmarna uppger att de ibland tar en selfie – antingen sällan eller ofta, vilket är mest i landet.
Undersökningen avslöjar också vilken plattform som oftast används för att ta en selfie. Bland de externa sociala plattformarna är Snapchat i särklass populärast som selfie-plattform i Sverige, med hela 57 procent av svaren, medan Facebook och Instagram följer på platserna bakom med 16 procent och 12,5 procent.
– En selfie i 2024 är något annat än en selfie i 1839. I dag bidrar teknologin, och som undersökningen tydligt visar; Snapchat, till att ge oss ända flera uttrycksmåter, med AR- linser och olika filter. Men det är fortsatt dig själv och ditt uttrycksform som står i centrum, säger Pia Tandrup på Snapchat.
LÄS ÄVEN
-
Nu på Fotografiska: Bruce Gilden, Jesèfa Ntjam, Emilia Bergmark-Jiménez & SPACE
-
Ta selfies som Barbie – i 0,3 MP med nya retromobilen Barbie Phone
-
Tävling: "AI-bild eller fotografi?" – här är de rätta svaren
-
Tävling: "AI-bild eller fotografi?" – kolla om du kan se skillnaden
-
Sony Future Filmmaker Awards 2024 presenterar årets domare
-
SWPA 2024: Svenska Markus Naarttijärvi nominerad i arkitektur